Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vibble
#1358418
Hej!
Problem ibland att starta min 940 B230FK 1995. Bilen går utmärkt när den väl startar. Har bytt givare (Mekonomen) till motorstyrning och gjort ren kontakten. Givaren visar ca 5 K Ohm vid +3 grader. När jag mäter spänning i kontakten visar ena klämman till stiften ca 5 V medan den andra fladdrar lite nervöst runt 4,9 V och står aldrig still vid något fast värde, precis som om något glapp föreligger. Är inte så hemma på multimeterområdet.
Tänddelar är hyfsat nya. Har beställt nytt Bosch fördelarlock , rotorarm och tändkablar för säkerhets skull. Ska även byta bränslefilter som.inte är gjort på 13000 mil. Vågar man sätta dit Biltema? Bilen går förövrigt bra. Inga felkoder noteras. Har letat i olika forum utan att hitta svaret.
Tacksam för tips!
Mvh Vibble
av Vibble
#1358533
Och relä förstås, det låter ju troligt stt det är boven i dramat då ena mätvärdet till motorstyrningens givare flimrar och aldrig är stabilt. Spännande!
av Vibble
#1370250
Länge sedan jag skrev. Problemet kvarstår med kallstsrtsproblem Volvo 940 -95, alltså vid några få plusgrader.
Nu har jag gjort följande:
Bytt packbox och o-ringar i fördelare. Nytt, fördelarlock, rotorarm och tändkablar (Bosch), tändstift (Volvo), givare till motorstyrning, bränslepumpsrelä och bränslefilter (Volvo) , alla tänkbara vakuumslangar, provat startgas runt insug. Inga felkoder. Det förefaller som att den får bränsle då den ryker och doftar bensin när den väl stratar. Känns som ett tändningsproblem. Kan det vara tändspolen som ibland inte levererar? Det är den som återstår (vad jag vet). Jag har ohmmätt och det verkade ok. Jag är inte riktigt hemma på det, men läste mig till det. Går helt ok när den väl startar.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]