Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1358063
Bytte kylare för 5 år sedan. Köpte hos volvo. Nu läcker den på vänster sida ovanför anslutningen en bit upp.
Borde inte en kylare hålla längre än så?

Kostade ca 2500:-

Funderar på om biltemas är ok för ca 1000:-.
Erfarenheter? Min bil har AC, elfläkt och manuell låda så antar jag ska ha denna:
https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000025438

Läcker i detta området:
Bilagor
26E23B9D-DB8B-48AA-BA2A-F7E39492B2EC.jpeg
Läcker här någonstans.
26E23B9D-DB8B-48AA-BA2A-F7E39492B2EC.jpeg (25.65 KiB) Visad 1255 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1358125
På äldre bilar, typ 240, så gick inte sällan kylaren sönder igen vid anslutningarna om man inte bytade kylarslangarna samtidigt. Slangarna blev (på den tiden) hårda och klarade inte ta upp motorvibrationer utan de fortplantades till kylaren. Vet inte om 940 har sådana problem?
av volvorullar
#1358134
Det är i gaveln någonstans ser det ut som.
Jag bytte till volvos slangar samtidigt som jag bytte kylare. Dom borde väl inte vara slut redan??

Verkar finnas den ”stora” och ”lilla” kylaren, någon som vet vad biltemas är?
av volvorullar
#1358152
Här är lite bilder. Ser ju ut att komma från slanganslutningen då det är precis där under. Dock är det fuktigt högre upp på kylaren med. Antar jag får tapp ur allt vatten om jag ska inspektera anslutningen där...
Bilagor
A077A6E9-DC7A-4D88-A7A0-5E247F1DEAAB.jpeg
A077A6E9-DC7A-4D88-A7A0-5E247F1DEAAB.jpeg (67.22 KiB) Visad 1203 gånger
E84D5DDD-5677-4B5D-87AB-ECE5934A2770.jpeg
E84D5DDD-5677-4B5D-87AB-ECE5934A2770.jpeg (176.82 KiB) Visad 1203 gånger
EB5C92E1-E64E-4451-ABC4-07B54A275286.jpeg
EB5C92E1-E64E-4451-ABC4-07B54A275286.jpeg (240.09 KiB) Visad 1203 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1358157
Jag har 2 st Biltemas kylare. En som satt i när jag fick bilen (har inte givaren för elkylfläkten). Och en som sitter i nu som jag tog från en skrotad 740 när jag fått AC och elfläkten att fungera. Båda är i gott skick, den första satt i i typ 6-7 år utan problem och den jag har nu har suttit i c:a 5 år. Den var ju begagnad så ja vet inte exakt hu gammal den är, men den läcker i alla fall inte. Nu är jag inte 100 på att den är från Biltema, det stod ju inte på den, men den är exakt likadan (förutom givaren) och Biltema tillverkar ju inga själv. Så risken (eller chansen) att det är samma tillverkare är nog hyfsat stor.
Stor kylare sitter på starkare motorer (turbo, 6 cyl. ) och för bilar i varmare klimat så du klarar dig säkert med den mindre i Sverige. Bara kylfläkten (elektrisk??) fungerar ordentligt.
Det står måtten på Biltemas så det är ju bara att mäta, tänk bara på att det är kylelementet det är mått på. Inte hela längden/bredden inkl. gavlar. Det står bredd/tjocklek också och det är viktig för det är är där kapaciteten "sitter". Alltså hur många "celler" tjock den är.
av volvorullar
#1358161
lennarte skrev:Jag har 2 st Biltemas kylare. En som satt i när jag fick bilen (har inte givaren får elkylfläkten). Och en som sitter i nu som jag tog från en skrotad 740 när jag fått AC och elfläkten att fungera. Båda är i gott skick, den första satt i i typ 6-7 år utan problem och den jag har nu har suttit i c:a 5 år. Den var ju begagnad så ja vet inte exakt hu gammal den är, men den läcker i alla fall inte. Nu är jag inte 100 på att den är från Biltema, det stod ju inte på den, men den är exakt likadan (förutom givaren) och Biltema tillverkar ju inga själv. Så risken (eller chansen) att det är samma tillverkare är nog hyfsat stor.
Stor kylare sitter på starkare motorer (turbo, 6 cyl. ) och för bilar i varmare klimat så du klarar dig säkert med den mindre i Sverige. Bara kylfläkten (elektrisk??) fungerar ordentligt.
Det står måtten på Biltemas så det är ju bara att mäta, tänk bara på att det är kylelementet det är mått på. Inte hela längden/bredden inkl. gavlar. Det står bredd/tjocklek också och det är viktig för det är är där kapaciteten "sitter". Alltså hur många "celler" tjock den är.
Det låter bra!
Ja det är elektrisk fläkt och den går igång när motorn uppnår temp. Hade varit intressant med måtten på volvos så man kan jämföra (utan att demontera).
av volvorullar
#1358272
Biltemas har inga hål för plasten undertill? Hur gör ni för att fästa? Skruven går ju in i kylet? Originalkylarn har även en ”ås” som låter skruven sitta i luften. Biltemas är det knappt 1cm från nederkant till första kylkanalen.
Bilagor
B814B98A-9B45-4780-A302-18777B2F44DA.jpeg
B814B98A-9B45-4780-A302-18777B2F44DA.jpeg (715.13 KiB) Visad 1165 gånger
788DE329-6FA4-4E0F-836B-59693D217BB6.jpeg
788DE329-6FA4-4E0F-836B-59693D217BB6.jpeg (532.53 KiB) Visad 1167 gånger
8444E7D3-AF4D-4559-A932-A8406BFCF282.jpeg
8444E7D3-AF4D-4559-A932-A8406BFCF282.jpeg (693.62 KiB) Visad 1167 gånger
av volvorullar
#1358500
Allt är på plats och verkar fungera. Fick borra hål och med försiktighet skruva fast.

Volvos kylare har metallhylsor i plastanslutningarna, Biltemas har bara lite tjockare plast där. Man får som sagt borra hål i biltemas för underredet. Annars var passform osv ok.
Får hoppas den håller ett tag. Egentligen hade jag velat haft en kylare helt i metall. Gillar inte denna konstruktion med plast på sidorna.

Ska försöka laga den gamla kylaren och ha som reserv...
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]