Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1357671
Verkar vara relaterat till hastighetsmätaren som faktiskt slår av till och från. Har sprayat kontakten på bakaxeln. Något annat ställe eller fel som orsakar felkoden?
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357728
Här finns en förklaring var det betyder
3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.

Det ska sitta en "signaldelare" där signalen från bakaxeln "går in" och signalen till mätaren och till styrenheten (bränsleboxen) "går ut". Alltså om båda felar kan det vara innan delaren, men om bara den ena av dom felar är det efter delaren. Den sitter i mätarhuset, men tänk på att det är ganska vanligt att själva mätaren krånglar så det kan vara 2 fel
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357937
Det vet jag inte exakt, men den ska sitta i mätarhuset. Ett elschema kan hjälpa, hittade denna förenklade bild vid en snabb sökning.
126133-8317fd41a92b2bcdc7ce2f7e56182571.jpg
126133-8317fd41a92b2bcdc7ce2f7e56182571.jpg (42.56 KiB) Visad 1311 gånger
Där ser du färgerna i alla fall. Längst ner ser du tandhjulet i bakaxeln och vilka färger kablarna har. D:1 och D:2 är kontaktstycke D på mätarhuset och 1 och 2 är kablarna plats i kontaktstycket. Färgen på kablarna är Brun/Vit och Grön/Vit. A:2 är kontaktstycke A i mätarhuset och kabel 2 i kontaktstycket är Brun/Grå och är den kabel du ska följa. Glöm detta, det är jordledningen!!!!
Det ska vara en brun/vit kabel som går från kontaktstycke C på mätarhuset, ner till höger om du håller baksidan på mätarhuset mot dig. Den går till både tänd och bränsleboxen på LH/EZ-K bränsle/tändsystem, delar sig i ett kontaktstycke vid vänster A-stolpe (stift 26). Nu är detta tagit från ett schema till en -92 740 (har inget till 940), men det är samma mätarhus som 940. Om du skaffar ett "riktigt" elschema (t.ex i Haynes rep.handbok) blir det lättare att följa genom alla kontaktstycken. Där finns (eventuellt) även felsökning schema där du kan mäta på kontaktstycket på tänd och bränsleboxen om de är avbrott eller ej på kabeln
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]