Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ATE
#1357274
Har en 745-886 -91 aut.
När den är kall måste jag ha halv-helgas för att starta, den startar för på en cylinder sen nr2 sen nr3 sedan går den,men inte på tomgång, efter ca 2-3 min går den på tomgång, sedan går helt ok sedan, inga problem att starta när den är varm.
Har inte en aning om vilken motor det är...
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1362329
Kolla din motortempratursensor den höjer bränsletrycket när motorn är kall. Om du nu har en sådan lite osäker på din bil. Men din motor får för lite bränsle när den är kall, det är jag ganska säker på är orsaken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1362359
Temperatur sensorn är en bra gissning, men den höjer inte bränsletrycket utan bränsleboxen förlänger insprutningstiderna. Och blir det riktigt, riktigt kallt sprutar spridarna 2 ggr per varv eller kopplar in en extra spridare (vissa modeller)
Detta gäller i alla fall på LH insprutningssystem som finns på dessa modeller (även Rex/Regina). Finns säkert andra varianter på andra (modernare) modeller.
Kan finnas felkod på detta, lyser motorstyrningslampan?
av jesper13
#1362430
Du har en B230F med bendix/regina

givaren för motortemp sitter under insuget, mellan cylinder 3 och 4.

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]