Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1356763
Jag skrev för ett tag sedan och skröt lite om att all utrustning i min (väl utrustade) 745 -88B fortfarande fungerar. Det ska man nog inte göra :x Igår när jag körde en runda till våran lilla fiskebod vid havet så "skramlade" det till i dörrarna och alla dörrar (utom förarsidan) låstes automatiskt :mad: :devil: . Centrallåset har fått "spel" och funkar inte längre. Har ju inte så stor betydelse egentligen, jag låser ändå nästan aldrig bilen (förutom när jag har verktygen i). Det går att öppna dörrarna innifrån och låsa dom innifrån men, nyckelhålet i bakluckan var ärgat fast redan när när jag fick bilen. Det kanske går att öppna bakluckan innifrån också, men det funkar inte när bilen är lastad. Ska kolla på den idag och se om det kanske är något enkelt (säkring, relä), men misstänker något fel i förardörren eftersom den inte låstes. Vad tror ni? Ska börja, medan det är mörkt, att kolla på elschemat
Användarvisningsbild
av frasse4
#1356891
Det är låspinnen I förardörren som styr centrallåset i alla andra dörrar. Jag skulle börja med att motionera låspinnen i dörardörren rejält tryck ner helt och dra upp helt. Det går bara att göra med dörren stängd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1356894
frasse4 skrev:Det är låspinnen I förardörren
Ok, jag börjar där. Blev aldrig jort något igår, håller på med en "trilskande" Jonsered trimmer av äldre modell som inte vill gå riktigt. Haft isär förgasare och har bytt "blåsan" som man pumpar fram bränsle med (mössen hade fest på den i höstas) och bytt bränsleslangarna (murkna)
Hade bort klädseln på den dörren när jag bytte backspegeln i höstas, kan kanske kommit åt något.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357659
Har äntligen fått tid att "titta" på det. Blev dessutom tvungen att öppna bakluckan inifrån för att lasta lite till sopstationen, givetvis låste luckan sig när jag stängde den... :devil:
Eftersom jag misstänkte "styrningen" i förardörren (även "frasse4" var inne på det) så jag skruvade bort klädseln. Sitter en ett kontaktstycke med 3 kablar mitt på dörren som jag delade på. Kapade till en bit kabel och kopplade den på den svarta kabeln och växelvis mellan gul/svart och grön/svart och det låste och låste upp alla dörrarna (och bakluckan), inte förardörren då den "styrs" med nyckeln. Skruvade bort den svarta "lådan" som stången från låskolven går till (var inte helt lätt att få bort). När jag väl fått ut den så kopplade jag in den och drog i spaken men den låste och bara klickade svagt åt ena hållet och funkade inre alls år andra hållet. Kopplade loss kontaktstycket och provade med kabel och det funkade. Tog in och isär "lådan" de var nästan tom, där var stången (plast) in och en micro brytare med 3 kablar. Ohm mätte och kom fram till att det klickade som det ska göra på en sådan brytare (tvångsstyrd återfjädrande) men det blev ingen kontakt mellan den gul/svarta och svarta kabeln. Tog en riktigt liten mejsel och "tvingade" in bladet så den öppnade sig lite och "duttade" in lite WD40 och efter att jag tryckt i och släppt "knappen" några gånger så gav ohm mätaren utslag åt båda hållen. Satte ihop "lådan", kopplade in den på dörrens kabelhärva och drog och tryckte i plastpinnen och det låste och låste upp hur fint som helst. Nu hade det tyvärr blivit allt för mörkt så jag plockade ihop verktygen. Fortsätter i morgon , men det ska nog fungera även när allt är monterat på plats...... :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357944
Nu funkar det, här är några bilder
IMG_20200108_132433-864x1152.jpg
IMG_20200108_132433-864x1152.jpg (146.42 KiB) Visad 964 gånger
Kontaktstycket till "låslådan", röd kabel mellan svart och gul/svart kabel i kontaktstycket låser övriga dörrar och mellan svart och grön/svart kabel låser upp
IMG_20200108_132539-864x1152.jpg
IMG_20200108_132539-864x1152.jpg (161.25 KiB) Visad 964 gånger
"Låslådan" inifrån, microbrytaren gick att dela lite vid den svarta kabeln så jag fick i lite WD40. Den långa vit "pinnen" är en styrning och den korta trycker på microbrytaren när "pinnen" är i botten. Fick även knackat in några nitar i låset så glappet i handtaget blev mindre. Varit problem att öppna dörren vid kyla och snö
Dock hade jag problem att få dit styrningen för sidorutan igen så övre fästet gick sönder, det sitter där ändå, men "tar i" lite när jag "vevar ner". Tror att man måste ta bort det yttre handtaget för att kunna montera bort och dit styrskenan på rätt sätt
IMG_20200108_142732-864x1152.jpg
IMG_20200108_142732-864x1152.jpg (143.95 KiB) Visad 962 gånger
Tog även en bild på insidan och botten i dörren. 32 å gammal och snart 50000 mil och inte ens en antydan till rostangrepp..... Något är i alla fall fortfarande riktigt bra i denna numera ganska slitna bil ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1357989
Bra jobbat, det är ju lite trixigt att hålla på i dörrarna om man inte har mycket små händer
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]