Sida 1 av 2

740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: tis 17 dec 2019, 15:10
av crap
Tjenare!

Liten uppdatering, men först en fråga:
Vad ska jag ha för tändmodul egentligen? Vilket bosch-nummer alltså. Originalet är borta och den som sitter där nu saknar märkning. Jag har insprutningsbox 0 280 000 554 (dvs lh jettronic 2.2?) och tändstyrbox 0 261 201 011 (dvs Bosch EZ-117K?). Antar att jag ska ha antingen tändmodul 0 227 100 124 eller 137, men jag har haft svårt att ta reda på det med säkerhet.
Tar också gärna emot tips på bra tändspole, originalnumret verkar inte tillverkas längre (bosch 0 221 118 351).

Hur som helst, jag gjorde all möjlig felsökning och hittade inga konkreta fel. Gjorde all service man kan tänka sig (bränslefilter, luftfilter, olja, oljefilter, bromsar, osv) och fick ner förbrukningen till 0,77 l/mil på sommardäck vid fint väder. Men inte ner under 0,7 som jag ville, och nu vid kallare väder har förbrukningen krupit upp mot 0,9 igen. Den har också lite svårt att starta vid kyla, alltså redan vid enstaka minusgrader. Den tycks inte gå på alla cylindrar när den är kall, och även när den är varm rycker den lite försiktigt. Ryckningarna är såpass korta att de verkar vara utebliven tändning, jag föreställer mig att en dålig luftmassemätare hade gett större och mer påtagliga ryckningar. Men jag är inte jätteduktigt på att bedöma sådant. Så jag nu tänkte jag försöka byta först tändmodulen och sedan tändspolen, eftersom nästan allt annat i tändningen är relativt fräscha bosch-grejer. Om bilen går på alla cylindrar redan från start vet jag genast om det har funkat.

Originalinlägget:

Jag har lite strul med min transportmaskin (745 GL från 87 med B230F). Den går ganska bra, men det ryker mycket ur avgasröret. Ganska ljus rök, och jag tycker den luktar lite oförbrända kolväten. Den drar också lite mycket soppa (0,9 l/mil nu motför 0,77 l/mil i somras, och 0,68 l/mil 2018).

Här är min felsökning än så länge:
-Den förbrukar inte kylarvatten.Kylarvattnet är klart och rent, inga tydliga tecken på avgaser i det.
-Inga tydliga spår av olja i slangarna från oljeavskiljaren till insuget
-Alla spridare klickar (lagt en skruvmejsel mot var och en och lyssnat)
-tempgivare tycks fungera, både främre och bakre givare mätte cirka 700 ohm vid blocktemperatur på uppskattningsvis 45 grader.
-Lambdasonden mäter stadigt 0,77 volt. Fluktuerar väldigt lite, men ibland ned till 0,69 volt.
-När jag mätte lambdasonden märkte jag att motorn rycker lite på oregelbundna intervall när jag ligger och varvar 2000 varv.

Några idéer? Vad säger ni om mätvärdet från lambdasonden? Helt normalt, kass sond, eller tecken på ett fel någon annan stans?

Vad mer finns det som kan ligga bakom? Finns det andra kallstartsfunktioner än tempgivaren som leder till att den går för fett?

Jag har länge misstänkt att fördelarlocket och rotorn, som jag köpt på Biltema, är kasst. Bytte det i April och fick då ner bränsleförbrukningen från 0,9 l/mil till 0,77 l/mil, och tyckte att det rykte mindre då också. Men nu, 900 mil senare, är jag tillbaka på samma förutsättningar. Kan dålig fördelare förklara både bränsleförbrukningen och röken, trots att bilen går ganska bra? Visst rycker den lite ibland, men det är inte slående.

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 07:43
av lennarte
Vit rök brukar betyda vatten, men är det inte tjock vit rök så är det kondensvatten i avgasröret som förångas när det blir varmt. Syns (och det blir mer vatten) mer på vintern när det blir kallt
0,9 l/mil. är inte så så förskräckligt mycket (tycker jag) vid vinterkörning med (kalla) kallstarter och vinterdäck och kalla däck med för lite luft i (trycket i däcken sjunker med temperaturen)
Om du kört (eller i alla fall på tomgång) med varm motor och lambdasonden bortkopplad är dom värden du skriver Ok. Har du gjort samma sak med med sonden kopplad, är nog lambdasonden kass. Du kan inte ta ut felkoder på denna modell annars kunde det vara en bra hjälp

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 12:32
av crap
Att det ryker mer på vintern har du rätt i, men jag känner bilen tillräckligt väl för att konstatera att det är onormalt. Jag vet också att den ska dra mindre soppa under gällande förhållanden (jag gör bara mina mätningar på långfärdskörning). Men för gamla 740 generellt så förstår jag att det är inom förväntningarna.

Jag gjorde mätningarna med sonden inkopplad. Dels på tomgång, och dels på 2000 v/min. Jag har förstått att den då ska fluktuera mer, men jag har aldrig själv gjort lambdamätningar förut så det är ändå lite svårt att bedöma vad som är normalt. Jag provar byta den, den kan vara hur gammal som helst så vitt jag vet. Är det möjligt att köpa fel sond, eller funkar det så länge gängan och kontakten passar?

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 13:42
av Rådlös
" Är det möjligt att köpa fel sond, eller funkar det så länge gängan och kontakten passar? "

Läs först det här inlägget: viewtopic.php?t=116030
Det är ett par år gammal och debattören har slutat skriva på forumet. Men det är KUNGSORD som han delar med sig. Och dom orden håller än i dag.

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 14:26
av lennarte
Sonden ska var inkopplad och du ska mäta på kontaktstycket på den ensamma svarta kabeln. Med motorn kall och startad ska den visa c:a 0,5V. Efter en liten stund börjar de röra sig upp mot 0,7V innan den börjar pendla mellan c:a 0,1 och 0,9V. Sedan beror det vad för mätinstrument du har, en del mätare klarar inte dom snabba svängningarna. Det spelar ingen roll om det är dyra eller billiga mätare, det beror på hur dom är byggda. Jag lånade hem ett Fluke instrument (7000 kr) från jobbet men där var en "tröghet" inbyggd så det funkade inte. Har provat med mitt eget från Biltemma (blåa 119 kr), samma där. Som väl är har jag ett litet (fick) mätinstrument som jag köpte för ganska många år sedan, kostade då c:a 1000 kr där jag kan ställa i 4 decimaler och det funkar
https://www.ahlsell.se/10/el-1/verktyg- ... r/4203088/
Allra bäst funkar ett oscilloskop
Till Volvo 7/940 upp till och med -94 års modell finns i princip bara en typ av sond. Dock är det olika längd på kablaget, upp till och med -88 års modell är det kort kabel (knappt 1 m) och från -88B är det lång kabel (nästan 2 m). På tidigare modeller sitter den i motorrummet i grenröret och senare sitter den under bilen i katalysatorn.

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 15:12
av crap
Tackar. Jag har läst tråden om lambdasond. Tror jag dristar mig att köpa Biltemas sond, även om chassinumret inte stämmer enligt deras beskrivning. Förutsatt att kontaktdonen och gängan stämmer på ögonmått. Låter i alla fall som att alla 0-1 volts fungerar i princip likadant.

Ska dock mäta en gång till först. Har tyvärr bara en multimeter, så jag får gå på vad den säger. Tänkte även mäta LMM och utesluta att det är något fel på den.

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: ons 18 dec 2019, 16:53
av lennarte
Jag har Biltemas, dock har det börjar krångla lite (pendlar mellan 0,3 och 0,7V numera) men jag vet inte än om det är sonden eller något annat. Huvudsaken är att det pendlar över och under "brutpunkten" som är c:a 0,5V. Eller det volttal som du får när du slår på tändningen. Tänk också på att minuskabeln ska jordas på motorn när du mäter, annars kan det visa fel p.g.a spänningsfall mellan motor och kaross. När det är så låg spänning kan spänningsfallet vara större än mätvärdet, och det är ju inte så bra. Min lambdasond är c:a 5 år gammal och jag kör inte så mycket , dessutom kör jag på etanol (E85) sedan många år.
Båda modellerna jag skriver om ovan är samma sond, det är bara längden på kabeln som skiljer. Så får du inte tag i den med kort kabel så kan du köpa den med lång och "vira ihop" kabeln någostans.

PS
Biltema Halmstad har båda modellerna, art.nr 52-955 lång kabel och 52-959 kort kabel. Båda kostar 729 kr och är kompletta med kontaktstycke. Alla billiga är inte det

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: mån 30 dec 2019, 17:32
av crap
Nu blev det så att jag mätte lambdasonden en gång till, och den här gången betedde den sig precis som den ska. Svängde mellan 0,1 och 0,9 volt när motorn fått upp värmen. Mätte också luftmassemätaren, även den betedde sig normalt.

Så jag gjorde en helomvändning och bytte fördelarlocket och rotorn istället, som jag ändå hade funderat på ett tag. Köpte Bosch den här gången istället för Biltemas. Bilen ryker betydligt mindre, och bränsleförbrukningen på långfärd i 100-120 km/h blev nu 0,8 liter per mil (tidigare 0,9 l/mil). Drog ut ett tändstift idag för att kolla färgen också, det såg bra ut enligt min begränsade erfarenhet.

Men det leder till lite andra frågor. Fördelaren jag hade var visserligen från Biltema, men den hade bara gått cirka 1000 mil. När fördelaren var ny drog bilen cirka 0,77 l/mil. Innan det hade jag också en fördelare från Biltema, som funkade bra (drog då 0,68 l/mil), men som jag också bytte efter knappt 2000 mil för att få bilen hade börjat dra 0,9 l/mil

Visst kan Biltemas grejer vara dåliga, men om bilen är så känslig för en sliten fördelare så kanske jag har för dålig gnista överlag?Jag har aldrig sett eller känt några tecken på att gnistan hoppar till fel cylinder, vilket annars en dålig fördelare kan medföra.

Kan det vara lämplig att också byta till en tändspole med högre effekt? Vad finns det för nackdelar med det?

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: mån 30 dec 2019, 19:23
av lennarte
Högre effekt betyder högre ström gemom systemet.Om du ska byta till en tändspolen till en med högre effekt brukar det vara med ett förkopplingsmotstånd så spänningen genom tändsystemet blir lägre när motorn startat. Vet inte hur övriga delar på lågspänninssidan tycker om det. Spolen som sitter original är kraftig, så jag är inte så säker på att det finns kraftigare. Möjligen andra fabrikat. Se till att allt annat i tändsystemet är "på topp" först i alla fall, och glöm inte att tvätta rent tändspolen ordentligt. Området fram på spolen (backeliten där kablar och tändkablar sitter) är ofta ett bortglömt område. Om det är bytt slutsteg på den se till att det är fäst monterat (kylpasta)och ordentligt jordat. Likaså att olja in ändarna på tändkablarna (både i spole och fördelarlock), och dra aldrig hårt i en tändkablar om du ska montera dom igen. Det finns ingen kabel i tändkablen utan det är grafitpulver.
Biltema tillverkar inga reservdelar utan köper in från olika tillverkare. Du kan säkert få Bosch delar från Biltema också, men det vet du inte för det står inte på dom

Re: 740 -87 ryker och drar mycket soppa

Postat: mån 30 dec 2019, 20:26
av Erik Å
Var det inte någon här som fick problem pga avbrott i motståndet som sitter inne i fördelararmen? Antagligen får man bättre gnista om man byglar detta motstånd, det sitter antagligen bara där för att minska tändknatter när man lyssnar på AM-radio (Volvos USA-kunder gör så ibland ;-) )
Vanligaste orsaken till att bilen blir törstigare är enligt min erfarenhet att ett eller flera bromsok börjar ligga på lite lätt pga kärvande kolvar, glidpinnar, belägg mm. Det behövs inte mycket tjuvbroms för att förbrukningen ska öka märkbart. Man behöver se över bromsarna minst en gång per år för att hålla dem i perfekt kondition. När man gjort det så rullar bilen chockerande lätt! :-o