Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ClassicNoOl
#1353350
Har problem med min 940 inte hunnit kolla mycket på vad som kan vara fel men har letat på flera forum men hittar ingen info.

Till problemet.
Jag tycker den går på tok för dåligt då jag testat en annan med exakt samma specs och orörd motor som går så otroligt mycket bättre.
När man kör och varvar ungefär 2000 och har lite motstånd så låter det som att dumpen inte stänger och att den släpper ut luft hela tiden.

När den kommer upp i varven så känner man inte riktigt Laddet komma och den dumpar väldigt tidigt och minsta lilla lättnad på gasen så tappar den allt ladd direkt.

Behöver gärna snabba svar :-D
#1353363
Om det låter som om du har ett läckage så är det nog så. Kolla alla slangar + slangklämmor till att börja med. Även intercoolern kan behöva kollas då dem ibland spricker, speciellt med lite högre laddtryck.

Är den modifierad på något vis? Chip, avgassystem eller annat?
#1353377
Marlboroman skrev: tor 12 dec 2019, 15:42 Om det låter som om du har ett läckage så är det nog så. Kolla alla slangar + slangklämmor till att börja med. Även intercoolern kan behöva kollas då dem ibland spricker, speciellt med lite högre laddtryck.

Är den modifierad på något vis? Chip, avgassystem eller annat?
Den är inte modifierad nånting alls är helt original men har öppet luftfilter, det låter nästan som att dumpen fastnat och inte går ihop helt då det pyser när jag kör och pyset är likt det som blir när den dumpar
#1353414
ClassicNoOl skrev:När man kör och varvar ungefär 2000 och har lite motstånd så låter det som att dumpen inte stänger och att den släpper ut luft hela tiden.
Med öppet filter så blir det ju ett väsande när luften sugs in i turbon, är du säker på att det inte är det du hör?
ClassicNoOl skrev:När den kommer upp i varven så känner man inte riktigt Laddet komma och den dumpar väldigt tidigt och minsta lilla lättnad på gasen så tappar den allt ladd direkt.
Har du mätt laddtrycket? Vad menar du med att den dumpar tidigt? Att laddtrycket försvinner när man släpper gasen är normalt. Kollat om turbon är glapp?

Det är inte så att den andra bilen har en FT istället eller fått en sådan wg-klocka? Har bilarna gått lika långt? Ärbilen i fråga servad på ett vettigt sätt?
#1353502
Marlboroman skrev: tor 12 dec 2019, 19:51
ClassicNoOl skrev:När man kör och varvar ungefär 2000 och har lite motstånd så låter det som att dumpen inte stänger och att den släpper ut luft hela tiden.
Med öppet filter så blir det ju ett väsande när luften sugs in i turbon, är du säker på att det inte är det du hör?


ClassicNoOl skrev:När den kommer upp i varven så känner man inte riktigt Laddet komma och den dumpar väldigt tidigt och minsta lilla lättnad på gasen så tappar den allt ladd direkt.
Har du mätt laddtrycket? Vad menar du med att den dumpar tidigt? Att laddtrycket försvinner när man släpper gasen är normalt. Kollat om turbon är glapp?

Det är inte så att den andra bilen har en FT istället eller fått en sådan wg-klocka? Har bilarna gått lika långt? Ärbilen i fråga servad på ett vettigt sätt?
Nej jag hör ju ljudet när den suger in men den börjar dumpa även fast ja håller gasen, å båda har gått ungefär 30 000 å är samma modell å båda är helt original Classic 945’or
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]