Det drar på här i tråden! Du, Frankiboy kanske förstår varför jag föreslog att du skulle ta ett annat batteri?
Nu för tiden antas det som en självklarhet att alla bilägare har en så kallad Smart Batteriladdare. Det är alltså en laddare som sköter sig själv och laddar när det behövs och "ligger lågt" när det inte behövs "storladdning". Den kör bara en sorts blygsam underhållsladdning. Bara så mycket så det inte står still och batteriet kan ladda ur sig själv, vilket det gör om du läser tråden här. En smartladdare kostar från ca 500 kr och uppåt.
Om man inte har en smartladdare utan har en gammal "dum laddare" som laddar så fort den är inkopplad och fortsätter med det tills batteriet kokar i värsta fall. Det är lika skadligt som att det urladdat. Batteriet förstörs. Men man kan lösa det om man har en veckotimer, alltså ett kopplingsur som kopplar in sig några timmar (inställbart) t.ex en gång i veckan. Om man då gör som du, ställer bilen ett halvår, det är många som har hobbybilar eller entusiastbilar som bara används en kort tid på året. Även båtägare kan göra detta. Då kan man koppla in sin laddare genom en veckotimer om man inte har en smartladdare. Man ställer in tiden så att den jobbar några timmar varje vecka. Det kan räcka för att hålla batteriet vid gott liv. (Om vi förutsätter att batteriet var friskt när du ställde bilen?)
När batteriborrmaskiner och mobiltelefoner var nytt, så hade sådan utrustning Nikel/Kadmium-batterier. Det hette då att man fick inte avbryta laddningen av sådana batterier. Dom måste laddas hela tiden, som var 17 timmar om jag minns rätt? Sedan kom det bättre batterier med kortare laddningstid och lite andra material. Men jag har en känsla av att man ändå inte bör avbryta deras laddningstid, som i och för sig är kortare och effektivare i dag.
Detta gäller inte bly/syra-batterier som vi har i våra bilar. Dom kan man koppla till och från hur man vill. Och det är ju faktiskt så det fungerar i en bil. Du kör kanske i 15 minuter och batteriet laddas under den tiden. Sedan ställer du bilen i ett dygn och kör sedan igen. Då laddas batteriet på nytt och allt fungerar bra. Batteriet motioneras.
Jag skall inte "måla f*n på väggen" men jag är lite orolig för ditt batteri. Även om det var nytt när du ställde bilen, så har det åldrats märkbart under den här tiden.
Ett exempel på en billig veckotimer:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-406068/
Det finns andra också till andra priser.