Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1352659
Det har blivit så mycket diskussion om våra äldre bensinbilar och speciellt mina med 6-cylindriga motorer. Har ett antal bilar sådana jag ämnat behålla från årsmodell 93-98. Har funderat på att etanolkonvertera några av dessa, även om de inte körs mycket. Har följt tidigare trådar inom ämnet på forumet, men de flesta är relativt gamla. Är det någon här på forumet som gjort konvertering av 6:an och kan beskriva lämpliga åtgärder.
Har läst om att höja bränsletryck, byta spridare, speciella styrenheter, förbättra förvärmning av luft och etanolen mm. Kan någon beskriva de lämpligaste åtgärderna för just denna motor, vore jag tacksam
#1352817
Jag ha kört i c:a 8 år på E85 med min 745 med B234F motor med förhöjt bränsletryck, 4°högre tändläge och större spridare med lite varierat resultat under åren. Har även ett motstånd (med tryckknapp) i serie med tempgivaren för kallstart. Sista åren har den gått riktigt bra. Bränsleförbrukningen är inget att skryta om, men den ligger inom det "tillåtna", c:a 30-40% högre än med bensin (c:a 1,5 - 1,7 l/mil)
#1352876
Jag har inte gjort någon konvertering. Men däremot är jag inne på min andra FFV-bil. Före dom körde jag blandtankat ca 30% etanol i en 245 -92. Jag körde mer än 5000 mil. sedan gav jag bort den till en anhörig. Han fortsatte i 3000 mil med samma blandtankning. Det var rosten som tog den bilen.
Men det finns ju dom här 4 metoderna som man får välja. Naturligtvis kan man välja en kombination av två metoder som LennartE har gjort. Annars kan man väl säga att en Piggyback är mera i tiden. Det är en elektronisk dosa som förlänger tiden för insprutningspulsen. Visst, vill man skruva, greja och prova så kan man naturligtvis välja större spridare eller en extra BTR. En Piggyback kan man i flera fall styra lite själv. Den är lätt att montera och lika lätt att demontera om man skulle sälja bilen t.ex.
Det finns Piggyback med inbyggd köldstartfunktion och det borde väl nästan vara ett krav för att sälja dom här i Norden. Men några Piggyback är tillverkade i Sydostasien och där är kyla och snö tämligen okänt. Kolla upp så att köldstartfunktionen finns när du köpslår. Och cylinderantal är vanligtvis inga problem. Det finns Piggyback för V8'or om man behöver det. Du nämner luftförvärmning. Det gäller alla fyra metoderna. Möjligen inte turbomotorer som har varmluft ändå så det räcker till.
Och så några ord om den fjärde metoden som jag inte har nämnt ännu. Där mappar man om styrdatorn och det är utan vidare den dyraste metoden. Siffror på 10 000 kr har nämnts. Om man vill registrera bilen som miljöbil och få dom förmåner som bjuds, så blir det ommappning på någon certifierad firma. Men det räcker inte med bara ommappning. Det skall till lite annat också. Mest byråkratiskt och regbesiktning.
Har du kollat på: www.etanol.nu Om inte, så gör det. Där finns mycket kunskap.

Ett tillägg: Det här med etanol och många cylindrar. Du kanske har hört talas om en man i Värmland som har byggt en rak 16-cylindrig motor? Googla på Herkules 34 eller Sweet 16. Den motorn skall gå på E85. Nu är det visserligen en förgasarmotor, men det fungerar där också. Så cylinderantalet är inget märkligt eller begränsande.
#1352897
Jag tror det ska finnas någon gammal tråd på etanol.nu om detta. De första versionerna med Motronic 1.8 har bara två kanaler, dvs det är alltid 3 spridare som ger bensin så de var rätt lätta att använda ett simpelt piggyback system på. De senare motorerna 1995> har Motronic 4.1 vilken har individuell styrning av spridarna.
#1354038
Det är mycket möjligt att det finns kunskap där, men jag sökte på firmans hemsida på E85 konvertering och fick 0 svar. :-/

Annars är det så här att hela grejen med detta är så enkel att var och en borde kunna göra det själv. På YouTube finns det filmer där både barn och blondiner gör en installation av en Piggyback. (En elektronisk dosa som förlänger insprutningspulsen)
Som sagt, det är mycket möjligt att du kan få hjälp där, men det finns fler i Göteborg som är direkt etanolvänliga i sin affärsidé. Prova här t.ex: http://www.etanol.nu/forum/memberlist.p ... file&u=151
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]