Jag har inte gjort någon konvertering. Men däremot är jag inne på min andra FFV-bil. Före dom körde jag blandtankat ca 30% etanol i en 245 -92. Jag körde mer än 5000 mil. sedan gav jag bort den till en anhörig. Han fortsatte i 3000 mil med samma blandtankning. Det var rosten som tog den bilen.
Men det finns ju dom här 4 metoderna som man får välja. Naturligtvis kan man välja en kombination av två metoder som LennartE har gjort. Annars kan man väl säga att en Piggyback är mera i tiden. Det är en elektronisk dosa som förlänger tiden för insprutningspulsen. Visst, vill man skruva, greja och prova så kan man naturligtvis välja större spridare eller en extra BTR. En Piggyback kan man i flera fall styra lite själv. Den är lätt att montera och lika lätt att demontera om man skulle sälja bilen t.ex.
Det finns Piggyback med inbyggd köldstartfunktion och det borde väl nästan vara ett krav för att sälja dom här i Norden. Men några Piggyback är tillverkade i Sydostasien och där är kyla och snö tämligen okänt. Kolla upp så att köldstartfunktionen finns när du köpslår. Och cylinderantal är vanligtvis inga problem. Det finns Piggyback för V8'or om man behöver det. Du nämner luftförvärmning. Det gäller alla fyra metoderna. Möjligen inte turbomotorer som har varmluft ändå så det räcker till.
Och så några ord om den fjärde metoden som jag inte har nämnt ännu. Där mappar man om styrdatorn och det är utan vidare den dyraste metoden. Siffror på 10 000 kr har nämnts. Om man vill registrera bilen som miljöbil och få dom förmåner som bjuds, så blir det ommappning på någon certifierad firma. Men det räcker inte med bara ommappning. Det skall till lite annat också. Mest byråkratiskt och regbesiktning.
Har du kollat på:
www.etanol.nu Om inte, så gör det. Där finns mycket kunskap.
Ett tillägg: Det här med etanol och många cylindrar. Du kanske har hört talas om en man i Värmland som har byggt en rak 16-cylindrig motor? Googla på Herkules 34 eller Sweet 16. Den motorn skall gå på E85. Nu är det visserligen en förgasarmotor, men det fungerar där också. Så cylinderantalet är inget märkligt eller begränsande.