Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1349401
Hej har en 740 som jag snart ger upp på, en dag efter jobbet så startade inte bilen, fick dra den hem nå väl hemma så märkte jag att de inte fanns någon bensin fram till fuel railen så jag började felsöka. Hittade att pumpen i tanken var död så bytte den så nu får jag soppa fram till fuel railen men nu startar den inte och jag har gnista, har tagit lös alla tändstift och kollat gnista till respektive tändhatt. Så jag tog lös fuelrailen och det kommer ingen bensin ur spridarna. den tänder till på startgas men startar inte.
Jag har bytt relä till spridarna (de vid expansionskärlet)
sedan har jag bytt tändmodul som sitter på framskärmen men den vägrar fortfarande att starta.
Vad kan felet vara?
#1349409
Bränslereläet är ett ganska vanligt fel. Sitter bakom säkringarna i mittkonsolen. Du kan ganska enkelt lossa och dra ut hela elcentralen. Då kan du plocka bort reläet och i sockeln sätta en kabel mellan 30 och 87/2. Då ska båda pumparna starta direkt. Sedan skriver du inte årsmodell och motortyp, det skiljer en del mellan -84 och -92
#1349914
Är du säker på att det är bränsle och tryck i ledningarna till spridarna? Om du lossar på returledningen vid BTR-en och sätter en slang till en PET-flaska så ska det c:a en halv liter när du kör på starten i c:a 10 sek, eller c:a knappt 2 dl om pumparna går vid tändningpåslag. Om det komer bensin i någorlunda rätt mängd får du kolla om spridarna öppnar. Det ska vara plus på alla stiften vid tändning på, men provlampan ska blinka på det ena stiftet på alla spridarna när motorn går runt.
#1349995

På vänster motorhuvsgångjärn sitter en liten svart box! Lyft locket på denna och dra ur kontakten ur locket. Denna kontakt stoppar du ner i hål 2 varefter du vrider på tändningen (näst sista läget (innan startmotorn)).

Tryck nu ner knappen på boxen tre gånger (ca 1,5 sek/tryck)

Nu börjar spridarna "smattra" en stund, sedan börjar tomgångsventilen klicka varefter kallstartventilen låter.

När spridarna "smattrar" så lägger du ett finger på dom, så känner du om dom jobbar.

Avsluta testet med att vrida av tändningen och ta bort kabeln från uttaget!
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]