Sida 1 av 1

Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: tis 19 nov 2019, 22:27
av tewo22
Hej,

Jag har sökt runt lite på det här men hittar väldigt olika svar.

Tror ni att en 940 går genom besiktning med större turbo? Grenröret är original och jag sänker då laddtrycket till original och kör originalspridare från min b230FK. Kan man argumentera för att jag har haft ett turboras och fått en bra deal på en större turbo (original kostar ju mer än begagnade "trimturbos").

I detta fallet handlar det om en T3/T4 turbo och den har därför en annorlunda dump men är återcirkulerande och har inga blåa intercoolerrör eller slangar.

Ännu en fråga, hur skiljer sig regbesiktning mot en besiktning av ombyggt fordon? Ett turbobyte räknas ju inte som ombyggd bil enligt en PDF från SFRO som jag hittade, så det kan ju uppenbarligen inte räknas som ombyggt fordon.

Hoppas att min fråga är tydlig nog, om inte så får ni gärna ställa följdfrågor!

Med Vänliga Hälsningar,
Tewo22

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 00:25
av Marlboroman
För att man ska klara sig igenom besiktning utan bekymmer så är det original, endast original och inget annat än original som ska sitta på plats. Sen kan man såklart ha tur och klara sig ändå pga att den som gör besiktningen utför sitt jobb på ett felaktigt sätt. Det är den krassa sanningen i det hela om man ser till reglerna.

Men har man gjort det på ett snyggt sätt som inte drar till sig uppmärksamhet och den som gör besiktningen inte säger något om det så kommer det ju gå igenom. Men blir du stoppad av polisen 50 meter ifrån besiktningen så kan det ju vara kört i vilket fall om dem kollar.

En registreringsbesiktning är ett enklare förfarande när man ändrat en bil med en annan motor som ska skrivas in i pappren. Ombyggt fordon däremot kräver att bilen ändras mycket från sitt ursprung. Då blir det tal om att man lär börjar byta motor, växellåda, bakaxel och bromsar för att den ska gå igenom som ombyggt fordon. Eller att man bygger om bilen till cab.

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 11:15
av tewo22
Marlboroman skrev: ons 20 nov 2019, 00:25 För att man ska klara sig igenom besiktning utan bekymmer så är det original, endast original och inget annat än original som ska sitta på plats. Sen kan man såklart ha tur och klara sig ändå pga att den som gör besiktningen utför sitt jobb på ett felaktigt sätt. Det är den krassa sanningen i det hela om man ser till reglerna.

Men har man gjort det på ett snyggt sätt som inte drar till sig uppmärksamhet och den som gör besiktningen inte säger något om det så kommer det ju gå igenom. Men blir du stoppad av polisen 50 meter ifrån besiktningen så kan det ju vara kört i vilket fall om dem kollar.

En registreringsbesiktning är ett enklare förfarande när man ändrat en bil med en annan motor som ska skrivas in i pappren. Ombyggt fordon däremot kräver att bilen ändras mycket från sitt ursprung. Då blir det tal om att man lär börjar byta motor, växellåda, bakaxel och bromsar för att den ska gå igenom som ombyggt fordon. Eller att man bygger om bilen till cab.
Tack! Jag anade att det var så. Hur går en registreringsbesiktning till, behöver jag några speciella papper och intyg eller hur fungerar det?

Med vänliga hälsningar,
Tewo22

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 12:45
av Marlboroman
Det beror ju lite på vad man ska registreringsbesikta för något och i vilken bil samt årsmodell. Man kan behöva intyg, kvitton och registreringsnummer på bilar man plockat delar ifrån. Men det finns listor på vad som eventuellt krävs och när mna har allt så åker bokar man tid för registreringsbesiktning, åker in och visar upp bil + eventuell dokumentation. Och är allt ok så skrivs det in i pappren.

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 17:00
av White
Jag upplever att om man gjort modifieringarna snyggt, bilen i bra skick för övrigt och att man inte kör
med herrejösses-trim så brukar dom vara väldigt hyggliga. :-)

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 18:50
av Andreas12
Beror helt på vem man får.
Bes trimmat och det enda han sa var att sålänge det inte är aggregat storlek lastbil så brydde han sig inte.
En bekant bes med något uppskruvat tryck, blev ombes pga trimmad bil .
Bilen var helt org i övrigt.

Re: Besiktning av trimmad 940 turbo

Postat: ons 20 nov 2019, 19:02
av Lövet
Kommer man in med bilen i övrigt original så kommer besiktningen inte notera det.Den kollen på hur turboaggregaten ser ut har de inte. Men kommer du in med coilovers i botten, toning på framrutorna, skorsten till avgasrör och allmänt dålig attityd så kommer de granska varenda skruv på bilen.