Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moseby
#1347448
Hejsan!

När jag försöker justera tändningen genom att vrida på fördelaren i bak på min B230F så justeras tändningen mellan dessa pilar. Så ska det väl inte vara? Den ska väl gå åt det andra hållet, alltså där markeringarna till vänster är?
Vad kan vara fel?

Volvo 745 1987 B230F

Bild
Senast redigerad av 1 Moseby, redigerad totalt 0 gånger.
#1347449
Var är det för årsmodell? Till och med -88 års modell kan du justera men från och med -88B kan du vrida hur som helst. Datorn justerar till bästa läget.
#1347450
lennarte skrev:Var är det för årsmodell? Till och med -88 års modell kan du justera men från och med -88B kan du vrida hur som helst. Datorn justerar till bästa läget.
Detta är en -87a med inbyggd hallgivare. Så den justeras genom att vridas. Bara det att den inte går att vrida till 12 grader FÖD. Utan endast till 0 grader. Och vrider jag fördelaren åt andra hållet så går den åt fel håll med graderna. Till den högra pilen enligt bild
#1347518
Är du säker på att 0 på remskivan är 0 på vevaxeln? Remskivan? Den består av 2 delar med vulkat gummi mellan halvorna. Om man drar runt motorn för hand utan att använda hylsa till skruven i mitten kan det släppa i vulkningen. Samma om man försöker lossa skruven genom att hålla emot i remskivan. Ta reda på om nollan verkigen är på rätt ställe, t.ex att känna på kolven genom tändstiftshålet och titta på kamaxelnockarna när 1-ans cylinder är i tändläge. Du ska ha bakmonterade fördelare, det sitter en sprint genom i axeln, den kanske är glapp, krökt eller av
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]