Sida 1 av 2
Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 16:47
av tewo22
Hej!
Jag undrar vilken kamaxel jag kan och borde köra i min bil med följande setup:
T3/T4 Turbo
Gröna R-spridare (968 med 465cc)
530-topp (ska nog bytas i framtiden)
Jag har läst runt lite och sett att H-kamaxeln är lite väl aggressiv för daglig körning och passar bäst för dragracing (om det nu stämmer). Vad jag läst på forum så passar den inte med originalventilerna i min topp av någon anledning, stämmer det?
De alternativ jag kollat på är följande:
T1 Kamaxel från KLracing
T2 Kamaxel från KLracing
V-kamaxel
Vx3-kamaxel
Man måste köra lash caps på kammarna från KLracing, men vad jag har förstått så ska det inte vara svårt att sätta dit dessa? Sitter det något existerande på ventilerna eller är det bara att sätta på?
Vilken kamaxel skulle ni rekommendera för min bil? Tanken är att den ska vara rolig att köra fram för allt, men den kommer att användas dagligen :)
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 17:29
av White
H-kammen blir lite väl vass ja.
Jag hade satsat på antingen en A-kam eller en V-kam, dom ger brett fint register.
Nej sitter inte lachcaps original.
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 18:46
av tewo22
Tack för svaret! Är det jobbigt att få i lash caps? Bilen står lite illa till och jag vill gärna få klar den innan vintern kommer

(Är lite svårare att få tag i originalkammar verkar det som och jag är inte jättemycket för att betala någon som eventuellt inte skickar det jag betalat för).
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 19:04
av robinb3rgsten
Kan väl inte va jättesvårt o skaffa en på skroten?
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 19:10
av White
tewo22 skrev: ↑sön 10 nov 2019, 18:46
Tack för svaret! Är det jobbigt att få i lash caps? Bilen står lite illa till och jag vill gärna få klar den innan vintern kommer
(Är lite svårare att få tag i originalkammar verkar det som och jag är inte jättemycket för att betala någon som eventuellt inte skickar det jag betalat för).
Har aldrig kört med lash caps själv så det vågar jag inte svara på.
KG Trimning och Enem har ju annars fina "turbokammar" där du även slipper Lash capsen.
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 19:25
av tewo22
Ska överväga det KG, dock är det endast en VX-kam. Enem var lite för dyrt för min smak
Jag ska kika om det går att fixa från skroten, tack för idén!
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 19:47
av Marlboroman
Det är inte svårt att sätta i lashcaps. Bort med kammen och lyftarna och sedan trär man dem på änden på ventilerna och monterar ihop.
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 20:47
av tewo22
Marlboroman skrev:Det är inte svårt att sätta i lashcaps. Bort med kammen och lyftarna och sedan trär man dem på änden på ventilerna och monterar ihop.
Förlåt men för någon som är okunnig, säg att den här bilden är på min topp,
Behöver jag då ta bort något eller sätter jag lashcapsen på/runt/i det som sitter över eller är ventilerna? Förlåt om jag ställer många frågor men jag vet inte riktigt vad det är jag ger mig in på

Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: sön 10 nov 2019, 22:09
av Marlboroman
mBrGMWN.png (110.88 KiB) Visad 3959 gånger
På änden av ventilen (pilen pekar på en av dem) som sticker upp ovanför brickan så träs lashcap'en på ventilskaftet.
Re: Trim: Vilken kamaxel till min B230 Turbo
Postat: mån 11 nov 2019, 00:17
av tewo22
Marlboroman skrev:mBrGMWN.png
På änden av ventilen (pilen pekar på en av dem) som sticker upp ovanför brickan så träs lashcap'en på ventilskaftet.
Toppen! Då är jag taggad på att köpa en ny kam :)
Tack så mycket för att ni har hjälpt mig!