Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1347330
Har du M90 har du inget lager i svänghjul/vevaxel. Normalt sett om det är fel på urtrampningslagret, så ska det tystna vid uppsläppt koppling.
Om det är Ok i övrigt så snurrar enbart ingående axel i växellådan när den är i friläge och kopplingen uppsläppt, men stannar när kopplingen trycks ner och då arbetar urtramningslagret istället. Ingående axel kan "snurra med" lätt med nertryckt koppling men stannar tvärt när växel läggs i. Då står hela växellådan stilla och endast svänghjul med koppling och urtrampningslagret snurrar
#1347345
Jag har varit hos en bilverkstad där mekanikern sa att det var ingående lager i växellådan som börjat ge sig.
Han ville ha ca 4000-5000 för att byta lagret. Jag vet inte om detta är ett ok pris?
Samtidigt tänker jag att det kanske är lika bra att byta koppling när lådan är nere samt främre packbox vid svänghjul (slipper lagerbyte där fram om det nu inte fanns något på svänghjulet).
Han tar ju såklart mer för att byta kopplingen med. Man frågar sig själv om det är värt att satsa 8-10.000 på en gammal 940 som gått 31000 mil.
I övrigt tycker jag den går fint , nya tänddelar, nya däck, ny kylare med slangar, nya bromsok, skivor o belägg, inte mycket rost.
Köper jag en annan begagnad bil så vet man ju heller inte vad som börjar krångla med den.
(Att ligga och krypa under bilen mitt i stan utanför lägenheten är uteslutet)

lennarte skrev:Har du M90
ja

lennarte skrev:Om det är Ok i övrigt så snurrar enbart ingående axel i växellådan när den är i friläge och kopplingen uppsläppt, men stannar när kopplingen trycks ner och då arbetar urtramningslagret istället.
Det låter som att det då stämmer överens med vad bilmekanikern trodde.
#1347462
Jag bytte växellåda (M46, overdrive) vid omkring 40000 mil. Köpte en beg, växellåda och kopplingen från samma bil (28000 mil) och det funkar ännu (snart 50000 mil). Det var kommit olja på lamellen så hela bilen "skakade" när man slulle "slira igång". Det var fortfarande lamell kvar. Det jag menar är, har du inga problem med kopplingen nu, kan den hålla ett bra tag till. En duktig mekaniker kan se och e.v kan man mäta på solfjädern hur sliten lamellen är. När lamellen slits "sträcker sig" baksidan på solfjädern sig längre och längre bakåt. När hela kopplingen är ny är baksidan av solfjädern ungefär "jämns med" bakkanten på tryckplattan, men när det är utslitet är den c:a cm längre bak. Är jag för "teknisk" nu så protestera. Man vet ju aldrig hur mycket den man "pratar" med vet om detta. Allting går att förklara lättare men det tar längre tid.... :-D
#1357952
Tack, jag förstår vad du menar Lennart.

Jag har haft läckage vid insuget vilket har orsakat kraftiga vibrationer i motor och fortplantat sig bakåt.
Nu när packningen är bytt och motorn går jämnt och fint igen så har knackningarna försvunnit.
Jag är dock nyfiken på vad som orsakat knackningarna.

Vid tomgång och man lätt tryckte på växelspaken framåt eller bakåt utan att lägga i växel så slutade ljuden också.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]