Sida 1 av 1
Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: ons 06 nov 2019, 21:34
av Pingo
Hejsan.
Hur mycket elektronik måste finnas runt denna motor för att den ska fungera bra,kan man skippa databox osv. Tänkte transplantera den i ett veteran fordon där inget krims krams finns.
Mvh/pingo
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 07:36
av Rådlös
Jag har inget klart svar om detta, men gissar att du får använda äldre kringutrustning, t.ex fördelare för att få det att fungera utan elektronik. Och med just fördelaren uppstår ju ett problem, på äldre motorer satt den i blocket och drevs av mellanaxeln. I din 740 sitter väl fördelaren på kamaxeln? Du får troligen byta mellanaxel (om det nu går?)
Skall du ha insprut eller förgasare?
Jag är ingen kunnig eller expert, men antar att det blir enklare att välja en äldre, 70-talsmotor och renovera den så den blir fräsch. Men du får säkert fler åsikter om detta.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 07:38
av lennarte
Rent "teoretiskt" är det nog fördelaren som är problemet. På en "vanlig" B230 motor kan man använda en fördelare från en 240 med (brytare), men det går inte på B234. Möjligtvis om du tar ett "vanligt" B230 block och 16V topplocket, då kan du ha fördelaren på sidan av blocket och du slipper balansaxlarna. Det ska passa ihop med en kamrem från Opel!!!

Marin motorn (AQ 251, 271) är kanske ett bättre val, den har större cylindervolym, oljepumpen på "rätt" ställe (så du kan ha en 240 fördelare) insugningsrör för förgasare och saknar balansaxlarna men är väldigt sällsynt på beg.marknaden.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 08:51
av Pingo
Rådlös skrev: ↑tor 07 nov 2019, 07:36
Jag har inget klart svar om detta, men gissar att du får använda äldre kringutrustning, t.ex fördelare för att få det att fungera utan elektronik. Och med just fördelaren uppstår ju ett problem, på äldre motorer satt den i blocket och drevs av mellanaxeln. I din 740 sitter väl fördelaren på kamaxeln? Du får troligen byta mellanaxel (om det nu går?)
Skall du ha insprut eller förgasare?
Jag är ingen kunnig eller expert, men antar att det blir enklare att välja en äldre, 70-talsmotor och renovera den så den blir fräsch. Men du får säkert fler åsikter om detta.
Tanken är att motorn ska placeras i en WV T3 buss,jag kör redan med en B230 a motor på 112 Hk med fg. Jag har tänkt att insprut ska användas.Är det så att B234 ans fördelare jobbar ihop med data boxen så förstår jag problemet.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 08:55
av Pingo
lennarte skrev: ↑tor 07 nov 2019, 07:38
Rent "teoretiskt" är det nog fördelaren som är problemet. På en "vanlig" B230 motor kan man använda en fördelare från en 240 med (brytare), men det går inte på B234. Möjligtvis om du tar ett "vanligt" B230 block och 16V topplocket, då kan du ha fördelaren på sidan av blocket och du slipper balansaxlarna. Det ska passa ihop med en kamrem från Opel!!!
Marin motorn (AQ 251, 271) är kanske ett bättre val, den har större cylindervolym, oljepumpen på "rätt" ställe (så du kan ha en 240 fördelare) insugningsrör för förgasare och saknar balansaxlarna men är väldigt sällsynt på beg.marknaden.
B234ans topplock går ej ihop med 230 block då 234ans lock är plant och kräver urgröpta kolvar istället.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 13:54
av Rådlös
Nej! Det är B23 K som är plant. B234 är 16-ventilmotorn.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 18:23
av Marlboroman
Men om du ändå tänker gå över till insprut så är det ju samma el-härva i vilket fall så det finns ju ingen direkt vinst i att bygga bort tänd-boxen. Det kommer att vara mer jobb att bygga bort den än att anända båda boxarna som det är tänkt. Och ska du gå över till insprut så kommer du ju också behöva bygga om bränslesystemet.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: tor 07 nov 2019, 19:55
av lennarte
Pingo skrev:Tanken är att motorn ska placeras i en WV T3 buss,
Är det bara plats med den bakmonterade fördelaren (den brukar vara till problem) så finns det ju ingen anledning att inte ta med hela elektroniken. Om du tar elhärvan från en 240 med en B230F motor efter -88 så får du mer det mesta du behöver. Boxarna måste du ta med från bilen med B234F motorn men 740 har alla kablar intregerade i original elhärvan. 240 har elhärvan "eftermonterad", så den är som "för sig själv"
Tändsystemet på 740 har en egen box på alla modeller och det finns (var jag vet) ingen bakmonterad fördelare med brytare.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: fre 08 nov 2019, 18:10
av Pingo
lennarte skrev: ↑tor 07 nov 2019, 19:55
Pingo skrev:Tanken är att motorn ska placeras i en WV T3 buss,
Är det bara plats med den bakmonterade fördelaren (den brukar vara till problem) så finns det ju ingen anledning att inte ta med hela elektroniken. Om du tar elhärvan från en 240 med en B230F motor efter -88 så får du mer det mesta du behöver. Boxarna måste du ta med från bilen med B234F motorn men 740 har alla kablar intregerade i original elhärvan. 240 har elhärvan "eftermonterad", så den är som "för sig själv"
Tändsystemet på 740 har en egen box på alla modeller och det finns (var jag vet) ingen bakmonterad fördelare med brytare.
Plats finns för fördelaren,annars gör jag plats.
Re: Volvo 740 GLT B234 F Motor
Postat: lör 09 nov 2019, 08:54
av Rådlös
Då är ju problemet löst! Du behåller den befintliga fördelaren och den i sin tur kräver all tillhörande elektronik för att fungera som det är tänkt från början.