Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1346045
På en 940 -94 med B230FT fungerar farthållaren bara ibland, och när den gör det är det ofta bara delvis. Tex, jag kör 90 och försöker aktivera den. I bästa fall håller den 90. Men oftast börjar den sacka ner emot 70-80. Håller man in "öka"-knappen kan den hålla lite bättre. Man känner att den drar i pedalen, men alltså inte hårt nog.

Min gissning är att det finns en vakuumläcka i systemet, kan det vara rimligt? Kan inte se någon annan orsak som orsakar detta beteende. Försökte kolla lite snabbt men kunde bara konstatera att vakuumtanken och slangarna måste sitta någon annanstans än på 240 där jag har hyfsad koll på systemet.

Var ska jag börja leta?
#1346154
Tror inte du behöver leta efter vakuumtanken. Om det är samma som på 740 så sitter det en vakuum pump under insuget i samband/närheten med vakuumdosan
Vakuumtank sitter bara på modeller med AC/ACC/ECC då dessa har vakuumstyrd ventilationsanläggning. Den sitter i så fall väl gömd under främre stötfångaren. Du kan inte se den (på 740 i alla fall) men du kan följa slangen från insuget och längs med vänster rambalk och förbi kylaren.
Kan inte "svära" på att det är samma på 940, på 960 lär den sitta bakom handskfacket.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1346335
Korrekt som Lennart säger, det finns ingen vacuumtank utan systemet styrs av en vacuumpump som sitter monterad på insidan av vänster skärm vid insuget. Om du lossar slangen från pumpen och suger med munnen ska vacuumklockan till gasen dra ihop sig. Systemet ska också hålla vacuum om du stoppar med tungan. Dragningen är ganska simpel, från vacuumpumpen till ett t-kors där en slang går till klockan vid gaswiren och en slang går genom torpedväggen ner till pedalerna, via kopplingspedalgivaren (om du har manuell) till bromspedalen.

Jag kan inte säga exakt hur dragningen ser ut inne i bilen eftersom det skiljer på min 940 som är högerstyrd :)
av bönan
#1363210
Det bliv lite stiltje i detta projekt men nu är jag på det igen. Sen senast har farthållaren helt slutat fungera. Har konstaterat följande:

- Bälgen och vakuumslangarna verkar vara hela, trycker man ihop bälgen och sätter fingret på "ventilationshålet" under vakuumpumpen håller det tätt åtminstone uppåt en minut, så jag utgår ifrån att hela systemet då är tätt.
- Har bytt vakuumpumpen mot en från skroten som kom från en relativt lågmilad bil. Känns konstigt att den också skulle vara trasig.
- Säkringen är hel

Men, det händer nada när man försöker aktivera farthållaren (nej, den står inte på "off"). Nästa steg blir väl att justera kontakterna ovanför broms/koppling.
av bönan
#1363253
Har experimenterat mig fram och gjort följande:

- Läst felkoder på farthållaren, allt är i sin ordning, både steg 1 och 2 av testet.
- Justerat ventilerna vid pedalerna, provade att dra in dom lite extra för att garanterat sluta, men det gjorde ingen skillnad. "Sugtestet" säger mig att dom är täta.
- Konstaterat att bälgen är tät, men att det trots allt finns en läcka, högst troligtvis inne i bilen. Med plastpanelen under ratten borta, hör man ett svagt pysande när man försöker aktivera farthållaren.

Känns som jag kommit något sånär på rätt väg nu i alla fall.
av bönan
#1379426
Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite då jag delvis löst problemet ifall det kan hjälpa någon annan.

Eftersom det hela verkade fungera utöver läckande vakuum så testade jag att dra en vakuumslang direkt från pumpen till bälgen. Då fungerade farthållaren perfekt! Alltså bekräftat det jag redan trodde, att det var en vakuumläcka. Eftersom vakuumet inte har någonstans att ta vägen när man trycker ner broms/koppling, så blir det en viss fördröjning för farthållaren att släppa (typ 2 sekunder).

Nästa steg så satte jag tillbaka slangen, men pluggade båda anslutningarna vid pedalerna. Fungerande fortfarande perfekt! Alltså ligger felet i någon av pedalventilerna som jag väl får prova att byta.
av bönan
#1391441
Inga felkoder, jag körde samtliga test i diagnosboxen.

Felet var 100% säkert orsakat av vakuumläcka. Jag fullagade med en slang direkt från pumpen till bälgen vid gasrullen och det har fungerat prima sedan dess.

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]