Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oskaremchen
#1345800
Hej, min Polar 97 med en b200 turbo käkar fördelare.... Jag köpte bilen för en månad sedan. Skulle sedan åka och bessa och då dog den.

Den Hade fin gnista från tändspole. Testade att koppla in multimeter med ohm inställning på kabeln till tändspolen och en tänd kabel till stift och snurrade på motorn, då så ska ju det bli kontakt där en gång Pär cykel. Det blev det inte. Bytte fördelar lock och fördelar arm, den startade direkt.

Körde och bessade och sedan körde jag hem. Var igår ute och åkte men efter 3-4 mil så dör fanskapet igen, boksera hem den och kollar gnista från tändspole, den var fin. Testade sedan att mäta i mellan fördelare och fördelare och tändstift. Ingen signal någon gång som sisst (oändligt motstånd). Har den käkat 2 fördelare på 4 mil? Vad kan felet vara som får den att göra detta?

Hade lite kabelbrått i impulsgivare, är det så att om den är paj så får den gnistan fel, när armen inte har kontakt med locket så att det blir kontakt.

Mvh Oskar Emchen
av Rådlös
#1345805
Om du misstänker att gnistan kommer i fel läge så har du nog något fel på svänghjulsgivaren eller det som hör ihop med varvet på motorn. T.ex kamremmens läge. Har du kollat den?
Har du läst ut felkoder?
av Oskaremchen
#1345809
Har tyvärr inte en felkosdsläsare, hade det varit en vanlig obd2 så hade det gått men eftersom det är Volvos stenålders obd2 där den blinkar ut felkoder så är det svårt.

Vet du om fördelararmen måste ha kontakt med fördelarlocket eller hoppar gnistan när tändspolen tänder?
av Rådlös
#1345813
Gnistan hoppar mellan fördelararmen och kontakterna i locket.
Och bara en liten "språkpekpinne" Det hette bara OBD på den aktuella tiden. Det var ungefär samtidigt som felkodläsarna kom som tvåan blev tillagd. (Jag tror det hör ihop?) Men du har ju en blinkdosa som talar om felkoder. Använd den. Instruktioner finns här på forumet i flera trådar. Kolla på Tips och Trix eller dom avdelningarna med liknande innehåll.



Visst har man glömt lyset på övernatten så batteriet är sopslut på morgonen är det gott med en massiv laddare. Men den har jag inte fast monterad utan portabel så jag kan använda på alla våra bilar och båtar om det blir panik.[/quote]
av Rådlös
#1345815
Gnistan hoppar mellan fördelararmen och kontakterna i locket.
Och bara en liten "språkpekpinne" Det hette bara OBD på den aktuella tiden. Det var ungefär samtidigt som felkodläsarna kom som tvåan blev tillagd. (Jag tror det hör ihop?) Men du har ju en blinkdosa som talar om felkoder. Använd den. Instruktioner finns här på forumet i flera trådar. Kolla på Tips och Trix eller dom avdelningarna med liknande innehåll.
av Oskaremchen
#1345821
Har ej blinkdosan utan att vid 96-98 så tog dom bort blinkdosan och drog kablarna till obd kontakten, man kan alltså blinka ut fel via obd kontakten. På de nya läsarna så är det helt olika protokoll tror jag.

Men ska man kunna vrida på fördelarmen fram och tillbaka lite?
av Rådlös
#1345847
Troligen inte. Det sköter elektroniken om och fördelaren sitter fast. I alla fall var det så på 240-serien med LH 2.4. Och din bil är modernare än 240. Börja med att kolla kamremmen.
av Oskaremchen
#1345853
Kamremmen är hel, b200 är inteferens så kolvarna slår i ventilerna om kammen går av, då har man ett riktigt problem. Upptäckte dock att det fanns ett fete kabelbrått i impulsgivaren . Ska åka till Biltema o fixa ny imorgon, återkommer med resultat.
av Erik Å
#1345857
Oskaremchen skrev: sön 03 nov 2019, 16:09 Ingen signal någon gång som sisst (oändligt motstånd).
Det är helt okej, fördelararmen ska inte "ta" i kontakterna för respektive stift, det är meningen att det ska vara ett litet luftgap som gnistan hoppar över. När väl ljusbågen tänts så joniseras luften och det blir någorlunda lågohmig förbindelse. Men din multimeter har för låg testspänning för att tända ljusbågen :-)
Men kolla mittkontakten i fördelarlocket, där brukar sitta ett litet fjäderbelastat kol som ska fjädra ut och göra kontakt med rotorn.
Sen har jag en teori om att dålig tätning mot kamaxeln gör att vattenånga inifrån motorn hamnar i fördelarlocket där den kondenserar och orsakar överslag. Så det är kanske läge att kolla tätningarna. Jag hade en R19 som gjorde så, det gick fint 20 min efter kallstart sen misstände och dog den. Men efter ett tag när allt blivit genomvarmt så gick den fint igen, antagligen för att all fukt avdunstat. Med nytt fördelarlock så gick den (kolet i mitten var nednött) men vattenånga borde inte komma förbi kamaxeltätningen i vilket fall.. ? Precis när bilen stannar kanske det är läge att ta loss fördelarlocket och titta om det är vattendroppar på insidan?
Titta här är ju en youtube-film om hur man byter o-ringar i fördelaren! :-) https://www.youtube.com/watch?v=QD1d-dQSMJ0

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]