Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1344968
Hej!
Nu är det så att jag har en fruktansvärt äcklig 940 originalratt med airbag i min 945a -93. Skrotade en 745a -89 ifjol och sparade ratten från den eftersom den var väldigt fräsch. Så nu undrar jag om 740 ratten passar på mitt 940 nav? Skulle även vilja veta vad det är för storlek på torx-skruvarna som håller airbag enheten i ratten på 945an.
Struntar fullständigt i att jag tappar airbag funktionen i ratten då tidigare ägare garanterat har haft en sportratt i vilket ledde till att SRS-lampan lös, dom har även kuggat originalratten snett. Jag gjorde en klassisk fuling och byglade SRS-lampan på oljetryckslampan inför bess, vet att detta är fel men som sagt i en så gammal bil anser jag inte att airbag är nödvändig. Har ingen airbag i min 245a och jag känner mig inte mindre trygg för det, sen anser jag även att 740 ratten är mycket snyggare än 940´s airbag ratt.
Tackar på förhand för snabba och seriösa svar mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1344995
Det står SRS på ratten i din 940 förmodar jag. Sätter du då in en ratt där det inte stå SRS på kan det kanske bli problem vid besiktning. Då hjälper det inte att lampan slocknar, och skulle du få "påbackning" på detta en gång så kollar dom det bättre nästa gång.
Tvätta ratten istället, det går med kem att få det ganska bra. Jag köpte en sådan här:
SEK 28.37 22%OFF | Braid On Steering Wheel Car Steering Wheel Cover With Needles and Thread Artificial leather Diameter 38cm Steering cover couvre
https://s.click.aliexpress.com/e/OF5gNSRm
Har dock inte monterat det än, ratten blev så bra att det inte behövdes
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1345014
Det är inte det att ratten bara är smutsig, den är helt fullkomligt sopslut. Känns som att hålla i en rattmuff utan ratt om du förstår hur jag menar. Men hursomhelst är det ingen som vet storleken på torx skruvarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1345026
Tyvärr inte, har 6-kant på min original sportratt Lättast är väl att skruva loss muttern i mitten så kan du ändra i splinsen också. Om den nu sitter lite snett där
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1345046
Måste ju först bort med airbagenheten som sitter i 2 st torx från baksidan, dock är dom lite knepiga att komma åt så det är därför jag skulle behöva veta vad det är för storlek :-)
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1345230
Hej igen! Har bytt ratt nu men då kommer vi till det roliga att tutan slutade fungera. Den fungerar inte heller när man stoppar tillbaka originalratten med airbag. Vad är det för fel? Den fungerade förut och jag vill helst undvika att dra in tutan på en knapp på instrumentbrädan. Mvh
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]