Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pop
#1344370
Hej.

Blev sugen på en gammal Volvo 744 Automat att ha fram o tillbaka till jobbet. :-D

Så det blev en 744-88 ;-)

Automat lådan växlar upp väldigt mjukt o fint men när den ska växla ner när man kommer fram till en korsning tex så växlar den ner väldigt hårt tycker jag.Blir ett en bra dunk i lådan tycker jag ;-)

Vad kan detta bero på tror ni?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1344493
Vet inte om det är så mycket att göra dessvärre, du kan ju prova att släppa lite på kickdownwiren och se om det hjälper. Min ZF I min 940 betedde sig liknande förut, om man växlade ner till 1an manuellt för att ex motorbromsa blev det en väldigt tvär växling, så att det tjöt till om bakdäcken. Sedan fick jag renovera lådan i alla fall när en kopplingslamell gick sönder och efter det växlar den mycket mjukare. De gamla kopplingslamellerna var väldigt spröda så de har nog inte riktigt samma egenskaper efter alla dessa år...
av pop
#1344557
Jag tackar så mycket för svaren. :-D

Jo jag misstänkte att det har med åldern och slitage att göra ;-)

Men jag tycker den växlar upp så mjukt o skönt så jag kan leva med lite hård nerväxling :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1344588
Oljebyte kan lösa en del problem på automatlådor. Om du inte vet hur gammal olja det är i kan det (om int annat) vara en bra försäkring för framtiden. Förr var intervallen 4000 mil men med bättre oljekvalitéer är 10000mil normal. Nya bilar idag verkar inte ha någora bytesintervaller alls, varken på manuella, tillsats, eller automatlådor. Kolla oljenivån, (står i instruktionsboken hur du gör), den är (som ny) klar röd.
Användarvisningsbild
av White
#1344605
lennarte skrev:Oljebyte kan lösa en del problem på automatlådor. Om du inte vet hur gammal olja det är i kan det (om int annat) vara en bra försäkring för framtiden. Förr var intervallen 4000 mil men med bättre oljekvalitéer är 10000mil normal. Nya bilar idag verkar inte ha någora bytesintervaller alls, varken på manuella, tillsats, eller automatlådor. Kolla oljenivån, (står i instruktionsboken hur du gör), den är (som ny) klar röd.
6000mil sade Volvo på taxi och polisbilar om jag inte minns helt tokigt?

Jag är övernitisk och byter var 3000:e mil på min vita 945.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1344813
Tips, skaffa en vacuumpump för oljebyte på Jula och sug ut oljan ur oljestickan. Du kommer bara få ur ca 2,5 liter. Sedan fyller du på samma mängd ny olja. Sedan kan du köra 10-20 mil och göra om samma sak. Efter 4-5 byten så är det i princip bara ny olja.
av pop
#1345115
frasse4 skrev: tis 29 okt 2019, 08:12 Tips, skaffa en vacuumpump för oljebyte på Jula och sug ut oljan ur oljestickan. Du kommer bara få ur ca 2,5 liter. Sedan fyller du på samma mängd ny olja. Sedan kan du köra 10-20 mil och göra om samma sak. Efter 4-5 byten så är det i princip bara ny olja.
Det är också en bra ide att göra så.

Men tror att jag lämnar in så verkstaden får göra det samtidigt med kamremsbyte o service. :-D

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]