Sida 1 av 1
B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 09:57
av Pingo
Hejsan. Vad ska man montera för kamaxel i en B230e motor för att få bättre botten vrid.
Re: B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 15:10
av Rådlös
Det är en djungel med kamaxlar. Möjligen kan en trimfirma, som även säljer kamaxlar svara lite bättre på din fråga.
Men marinkamaxeln är konstruerad för att ge ett bättre och jämnare vridmoment över hela registret. Båtar har ju ingen växellåda och dom jobbar alltid i "uppförsbacke". Därför har dom en "egen" kamaxel.
Men så finns det en annan variant också. E85 ger ett mätbart bättre drag på botten- och mellanregistret. Kanske ingen "raketmotor" men mätbart och dokumenterat. Men då måste du konvertera motorn först. Det är dock inga problem med det. Den kunskapen finns bland många. Bl.a här:
www.etanol.nu
Re: B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 17:55
av Marlboroman
En A-kam borde väl vara ett vettigt alternativ. Men då tappar du på högre varv istället.
Re: B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 19:01
av Pingo
Ok,men det är inte toppfart jag är ute efter. Har en B23 A i nu på 112 Hk och185Nm,men jag tror att några går i hagen
Re: B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 20:57
av White
Min absoluta favorit av dom jag testat till "E-motorn" är tveklöst VX kamen, men den är svår att hitta i dag. (OBS! altså INTE VX3!)
Re: B230E Kamaxel.
Postat: tor 24 okt 2019, 22:28
av Pingo
Tackar för tippsen.
Re: B230E Kamaxel.
Postat: fre 25 okt 2019, 07:17
av lennarte
Först och främst behövs en motor i god/mycket kondition. Att försöka "klämma ut" fler "hästar" i en "halvtaskig" motor är dömt att misslyckas. Om man t.ex höjer komp.förhållandet genom att plana topplocket och monterar en "vassare kam" så sjunker kompressionstrycket i cylindrarna vid start p.g.a avgasventilerna stänger senare och insugsventilerna öppnar tidigare och belastningen på slitna kolvringar och vevlager kommer att öka ordentligt när den väl är igång. I den bästa av världar kan effekten öka med 30-40 hk, i sämsta fall får du en minskning av effekten + en törstig motor. Har du en förgasare så plocka bort den och ersätt den med dubbla typ Weber DCOE eller minst, en 2-port DCD 36 eller 38 mm. Det räcker gott till 150 hk. För stora förgasare är onödigt och kan bli svåra att bestycka till en så låg effekt
Sedan är det ju det där med besiktning....