Sida 1 av 1
Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: fre 18 okt 2019, 18:19
av vipera
Jag har nyligen köpt en 940 LTT automat som jag är rädd att någon skruvat på kickdown vajer till lådan på. Då jag vill att bilen ska gå helt som original undrar jag om någon vet hur man ska hitta rätt/fabriksläget på växellådsvajern?
Blir jättetacksam för svar

Jag har googlat en del men inte hittat något bra svar. Står sånt här i verkstadshandboken kanske? Jag har iofs. Ingen sån heller men kanske kan leta upp isof.
Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: fre 18 okt 2019, 20:18
av White
Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.

Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: lör 19 okt 2019, 17:39
av vipera
White skrev: ↑fre 18 okt 2019, 20:18
Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden!

Är den från verkstadshandboken?
Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: lör 19 okt 2019, 20:00
av White
vipera skrev:White skrev: ↑fre 18 okt 2019, 20:18
Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden!
Är den från verkstadshandboken?
Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade.
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: fre 25 okt 2019, 16:08
av vipera
White skrev: ↑lör 19 okt 2019, 20:00
vipera skrev:White skrev: ↑fre 18 okt 2019, 20:18
Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden!
Är den från verkstadshandboken?
Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade.
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
Då ska jag införskaffa ett bladmått och mäta upp ordentligt i helgen!
Men jag blir inte klok på att det förekommer så mycket olika uppgifter om vad det ska vara för mått egentligen, vissa verkar också vilja "trimma" lådorna via wiresjusteringar (med en slappare spänd wire). Men jag kör på max 1 mm nu

När jag googlat runt på det här har jag som sagt hittat en hel del, bland annat hittade jag följande mått på ett annat eminent volvo-forum i syperspace:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 50#p776704
misstänkt likt nickname btw, fast det var en sådär 10 år sedan den diskussionen rullade

Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: fre 25 okt 2019, 16:30
av White
Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: lör 02 nov 2019, 16:43
av vipera
Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: lör 02 nov 2019, 17:07
av White
Ja betydligt lättare att justera med bladmått! :)
Re: Ställa växellådsvajern på 940LTT auto till originalläge
Postat: lör 02 nov 2019, 18:41
av frasse4
Jag skulle gissa på att man inte vill att lådan växlar ner lika snabbt när man gasar på för att få ladd, men på min ZF får det bieffekten att den växlar upp väldigt tidigt vid kickdown, runt 5000 rpm. Jag håller med White, finns ingen anledning att inte följa volvos rekommendationer