Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1342902
Jag har nyligen köpt en 940 LTT automat som jag är rädd att någon skruvat på kickdown vajer till lådan på. Då jag vill att bilen ska gå helt som original undrar jag om någon vet hur man ska hitta rätt/fabriksläget på växellådsvajern?

Blir jättetacksam för svar :-) Jag har googlat en del men inte hittat något bra svar. Står sånt här i verkstadshandboken kanske? Jag har iofs. Ingen sån heller men kanske kan leta upp isof.
#1343083
White skrev: fre 18 okt 2019, 20:18 Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden! :-) Är den från verkstadshandboken?

Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Bild
#1343124
vipera skrev:
White skrev: fre 18 okt 2019, 20:18 Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden! :-) Är den från verkstadshandboken?

Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Bild
Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade. :-)
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
#1344095
White skrev: lör 19 okt 2019, 20:00
vipera skrev:
White skrev: fre 18 okt 2019, 20:18 Det ska vara 0,25-1,0mm mellan "klumpen" på wiren och nosen på justerhylsan.
Man får justera och testa från bil till bil, men grovt gäller dessa måtten.
Stort tack för bilden! :-) Är den från verkstadshandboken?

Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Bild
Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade. :-)
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
Då ska jag införskaffa ett bladmått och mäta upp ordentligt i helgen!

Men jag blir inte klok på att det förekommer så mycket olika uppgifter om vad det ska vara för mått egentligen, vissa verkar också vilja "trimma" lådorna via wiresjusteringar (med en slappare spänd wire). Men jag kör på max 1 mm nu :-) När jag googlat runt på det här har jag som sagt hittat en hel del, bland annat hittade jag följande mått på ett annat eminent volvo-forum i syperspace:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 50#p776704
misstänkt likt nickname btw, fast det var en sådär 10 år sedan den diskussionen rullade :-D
#1344103
vipera skrev:
White skrev: lör 19 okt 2019, 20:00
vipera skrev: Stort tack för bilden! :-) Är den från verkstadshandboken?

Inte lätt att mäta upp 0,25-1,00mm.. jag ställde skjutmåttet på precis under 1 mm och drog åt, tror ni jag hamnat hyffsat rätt?

Bild
Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade. :-)
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
Då ska jag införskaffa ett bladmått och mäta upp ordentligt i helgen!

Men jag blir inte klok på att det förekommer så mycket olika uppgifter om vad det ska vara för mått egentligen, vissa verkar också vilja "trimma" lådorna via wiresjusteringar (med en slappare spänd wire). Men jag kör på max 1 mm nu :-) När jag googlat runt på det här har jag som sagt hittat en hel del, bland annat hittade jag följande mått på ett annat eminent volvo-forum i syperspace:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 50#p776704
misstänkt likt nickname btw, fast det var en sådär 10 år sedan den diskussionen rullade :-D
Ja det är ju några år sedan jag höll på att experimentera med olika inställningar, dock har jag kommit
fram till att lådan funkar bäst inom intervallet volvo anger.
#1345647
White skrev: fre 25 okt 2019, 16:30
vipera skrev:
White skrev: lör 19 okt 2019, 20:00
Ja det är från volvos fickdatabok och Haynes jag fått de måtten. Bilden är från min bil för att visa dig hur jag menade. :-)
Jag använder alltid ett bladmått när jag justerar, lättare så.
Då ska jag införskaffa ett bladmått och mäta upp ordentligt i helgen!

Men jag blir inte klok på att det förekommer så mycket olika uppgifter om vad det ska vara för mått egentligen, vissa verkar också vilja "trimma" lådorna via wiresjusteringar (med en slappare spänd wire). Men jag kör på max 1 mm nu :-) När jag googlat runt på det här har jag som sagt hittat en hel del, bland annat hittade jag följande mått på ett annat eminent volvo-forum i syperspace:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 50#p776704
misstänkt likt nickname btw, fast det var en sådär 10 år sedan den diskussionen rullade :-D
Ja det är ju några år sedan jag höll på att experimentera med olika inställningar, dock har jag kommit
fram till att lådan funkar bäst inom intervallet volvo anger.
Nu fixade jag ett bladmått och valde 0.85.

Tack för råden! :-)

Bild

Ja, när man läser om detta så verkar många vilja få lådan att växla upp tidigare och gör det genom att släppa på vajern. Jag vet inte vad det ska vara bra för, kanske tycker folk att lådan tar en högre växel lite försent och vill ha mer motstånd för turbon tidigare.
#1345666
Jag skulle gissa på att man inte vill att lådan växlar ner lika snabbt när man gasar på för att få ladd, men på min ZF får det bieffekten att den växlar upp väldigt tidigt vid kickdown, runt 5000 rpm. Jag håller med White, finns ingen anledning att inte följa volvos rekommendationer
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]