Sida 1 av 1

Orolig/låg tomgång B230F 745a -92

Postat: ons 09 okt 2019, 15:07
av Vit745
Hej,

jag har en volvo 745a -92 med en B230F som går ojämnt på tomgången. Den har gjort så sen jag köpte den för 3 månader sedan.

Problembeskrivning:
-Ligger oftast väldigt lågt på tomgången, just ovanför 500 varv/min (ca 600 typ) och pendlar 1-2 mm upp å ned hela tiden på varvräknaren, motorn skakar som lite, känns även då man sitter i bilen. Vid inbromsning mot korsning ex. så huttrar den pga låga varv och håller på dö nästan då man kopplar och växlar ned.

-Ibland hoppar den upp till 1500 v/min sen snabbt ned till 500 v/min igen och håller på så tills man gasar till hårt.

-Ibland efter landsvägskörning i 90-100 km/h en längre stund så ligger tomgången konstant på 1500 v/min vid stopp i korsning.

-Vid kallstart nära 0 ute så dör den ibland så man får hjälpgasa den varm.

Åtgärder gjorda för att försöka lösa:
-Rengjort hela insuget, gasspjället (+nypackning), tomgångsmotorn, filterboxen + bytt luftfilter, bytt tändstift, flamfällan. Nollställt luftmassemätaren, kontrollerat felkoder - inga fel, sprayat startgas runt motorn - rusar ej, (slipat batteripolerna, laddat batteri, bytt generatorrem, bytt olja + filter).

Av färgen att dömma på de gamla tändstiften så har motorn dock gått magert på bränsle, och den har dragit så lite som 0,85-0,89 L/milen blandat vissa gånger.

Snälla hjälp mig hitta felet så jag kan besikta och få godkänt! :crying: //Petter

Re: Orolig/låg tomgång B230F 745a -92

Postat: ons 09 okt 2019, 15:30
av GLIZ
Vit745 skrev:Hej,

jag har en volvo 745a -92 med en B230F som går ojämnt på tomgången. Den har gjort så sen jag köpte den för 3 månader sedan.

Problembeskrivning:
-Ligger oftast väldigt lågt på tomgången, just ovanför 500 varv/min (ca 600 typ) och pendlar 1-2 mm upp å ned hela tiden på varvräknaren, motorn skakar som lite, känns även då man sitter i bilen. Vid inbromsning mot korsning ex. så huttrar den pga låga varv och håller på dö nästan då man kopplar och växlar ned.

-Ibland hoppar den upp till 1500 v/min sen snabbt ned till 500 v/min igen och håller på så tills man gasar till hårt.

-Ibland efter landsvägskörning i 90-100 km/h en längre stund så ligger tomgången konstant på 1500 v/min vid stopp i korsning.

-Vid kallstart nära 0 ute så dör den ibland så man får hjälpgasa den varm.

Åtgärder gjorda för att försöka lösa:
-Rengjort hela insuget, gasspjället (+nypackning), tomgångsmotorn, filterboxen + bytt luftfilter, bytt tändstift, flamfällan. Nollställt luftmassemätaren, kontrollerat felkoder - inga fel, sprayat startgas runt motorn - rusar ej, (slipat batteripolerna, laddat batteri, bytt generatorrem, bytt olja + filter).

Av färgen att dömma på de gamla tändstiften så har motorn dock gått magert på bränsle, och den har dragit så lite som 0,85-0,89 L/milen blandat vissa gånger.

Snälla hjälp mig hitta felet så jag kan besikta och få godkänt! :crying: //Petter
Lite väl låga varv från början på tomgången. Min visserligen en s80 ligger på ca 700-800 rpm på tomgången. Är det wire till gasen så kolla den.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Orolig/låg tomgång B230F 745a -92

Postat: ons 09 okt 2019, 17:01
av gubbstrutt
Tjyvluft?. Kan vara svårt att hitta ibland även med startgas.
Finns det inte en givare på den motorn på gasspjället som klickar när man rör gasen litet man hör det med motor avstängd.
Det ska även gå att justera den men förfarandet har jag tyvär glömt. Den kan vara paj med.
Kallstarts ventil om det finns.
Kan finnas fler orsaker så klart.

Re: Orolig/låg tomgång B230F 745a -92

Postat: ons 09 okt 2019, 21:44
av Vit745
Den klickar direkt som den ska men har ej provat justera. Wiren är justerad och tar direkt. Ja tomgången är låg jämtemot vad den ska va normalt. Funderar om tomgångsmotorn är dålig ändå... gasspjället är ju stängt vid tomgång då all luft väl går igenom tomgångsmotorn. Rengjorde den men kanske är den kass.

Re: Orolig/låg tomgång B230F 745a -92

Postat: tor 10 okt 2019, 09:08
av lennarte
Du kan kolla om tomgångsmotorn fungerar genom diagnostikboxen, använd kontrollfunktion 2 (eller om det var 3) du kan även där kontrollera om spjällkontakten fungerar och en del andra funktioner genom denna