Sida 1 av 1

Växellåds strul

Postat: sön 06 okt 2019, 01:20
av Jageintebitte
Hallå har lite strul med min låda på min 945
Det gäller en m47 låda
Det hela började med att jag inte fick i några växlar allt bara skrapade, kom till slut hem och ställde bilen, provkörde dagen efter och fick i 3,4,5 ettan och tvåan gick inte alls varken under körning eller avstängd.
Bytte då olja och bussningar/oring
Funkade bra med lite skrap på 1an
Nu började strula igen med att 2an 3an hoppar ur under körning samt 5an börja skrika som en rostig gammal tuta tills man trappar på kopplingen för att sedan sluta en liten stund.
Kan det vara dags att slänga up en ny låda eller kan det vara något annat som gör detta mot mig som tex motor kuddar eller växellåda kudden? Känns väldigt skumt när man lägger i tvåan ibland som att inget händer i lådan (väldigt lätt att dra i)

Re: Växellåds strul

Postat: sön 06 okt 2019, 01:37
av GLIZ
Låter som ett typiskt synkringsfel. Då blir växlarna svåra att få i och kan låta.
Ett nöje för den som kan att byta synkringar. Annars bara att byta låda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xell%C3%A5da

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Växellåds strul

Postat: sön 06 okt 2019, 11:21
av Jageintebitte
Ingen växel är svår att få i just nu bara att det hoppar ur och skrapar 1,2an

Re: Växellåds strul

Postat: sön 06 okt 2019, 13:42
av Jageintebitte
Är det verkligen lådan då det inte vissar några andra som helst tecken på det.
Vad kan man börja med att kolla någon som vet
Innan jag byter låda i onödan

Re: Växellåds strul

Postat: sön 06 okt 2019, 15:50
av GLIZ
Jageintebitte skrev:Är det verkligen lådan då det inte vissar några andra som helst tecken på det.
Vad kan man börja med att kolla någon som vet
Innan jag byter låda i onödan
På din beskrivning är min slutsats att byta lådan. Jag är ingen expert på området på långa vägar men det låter som slitna synkroniseringsringars symptom på beskrivningen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk