Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1339895
Stötdämparna fram är slut. Tänkte montera in nya insatsstötdämpare. Monterade ner stötdämparbenet. Det verkar vara så att "insatsdämpningsdelen" inte går att demontera på denna 960 - 95. Är det så att det inte går att byta insatsdelen, som det går att göra på 940- serien. Det vore tråkigt , för jag kan inte hitta några bra kompletta sportstötdämpare att köpa till den.
av RMn
#1341546
Tack för tipset. Mätte nu mellan ett V90- ben och ett 850-ben. Infästningarna är ju som du säger lika, men 850-benet är betydligt lägre än V90-benet. Jag kan tänka mig sänka bilen någon cm fram men inte alls så mycket. Är det någon som har fler ideér.
av RMn
#1346746
Lösningen blev följande:
Gjorde en egen konstruktion. Tog stötdämparbenen från 900- serien, anpassade dessa genom att ta bort befintliga fästen och kapa dem i nedre delen ca 2 cm. (Benen är betydligt längre än S/V seriens) Tog V90:s "benfäste" och svetsade detta jämte fästet för krängningshämmarestaget på dem. Fick även slipa lite i nedre del på benet, då det annars hade tagit i spindelleden. I benen monterades sedan Koni justerbara insatsdämparna 86411246Sport 26-2018. Nu är dessa monterade på bilen tillsammans med 35 mm lägre fjädrar, som har ett varv fler än standard, av fabrikat Lennartsfors. Provkörning är gjord och resultatet är bra. Bilen är betydligt stabilare utan att kännas stötig. Justeringen på dämparna är nu det mjukaste (läge 0 gr). Det går ju att justera dem ytterligare 3 varv för att göra dem hårdare. Det gör man inifrån motorutrymmet medelst en lös ratt.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]