Sida 1 av 1

745 16v ojämn tomgång

Postat: sön 22 sep 2019, 20:38
av AlexJE
Tjena, har en 745a med 16v den går svajigt på tomgång och gasar man till snabbt så smäller den i insuget och kan även tappa kraft ibland när man är ute och kör så verkar som den går magert.
Den ryker mycket, avgaserna luktar illa och stiften blir jätte sotiga.
Har provat ta loss bränslereturen och kommer soppa där så den borde ju ha rätt bränsletryck eftersom btr har öppnat, har även bytt btr utan resultat.
Någon som vet vad som kan vara fel? //mvh Alex

Re: 745 16v ojämn tomgång

Postat: sön 22 sep 2019, 21:03
av Rådlös
Förtändning som fungerar dåligt? Kolla med en stroboskoplampa.

Re: 745 16v ojämn tomgång

Postat: sön 22 sep 2019, 21:39
av lennarte
Några felkoder?

Re: 745 16v ojämn tomgång

Postat: sön 22 sep 2019, 22:37
av AlexJE
Den har felkod 133 tomgångsläge spjällkontakt och 221 mager dellast, har bytt spjälllägesgivare och ställt in den och gasspjället. Har läst att förtänfdningen inte går att justera på b234f?

Re: 745 16v ojämn tomgång

Postat: mån 23 sep 2019, 07:14
av lennarte
2-2-1 kan betyda läck någonstans mellan LMM och Lambdasonden. Är det läck på avgassidan suger det in frisk luft där vid vissa tillfällen. Även om det är läck på insugssidan så lurar det Lambdasonden att ge fel signaler till bränsleboxen. Detta kan vara svårt att hitta utan att skruva isär avgas och grenrör.
Det stämmer att du inte kan justera tändläget på modeller med EZ 116K tändsystem. Detta system sitter på alla 740 -89 (-88B) - -90. Men, på B234F motorn kom det redan på -88 års modell och satt (vad jag vet) på alla B234F motorer till -92. Vet inte om fel på LMM kan ge denna felkod också. B234F motorn har en "egen" LMM (3") som sitter endast på -88 och -89 års modell (159hk), senare modeller (155 hk) har en annan (2,5"). Modeller med automatlåda har hela tiden 155 hk (2,5" LMM)
Jag har en -88B som jag byggt om till etanoldrift och haft problem med läck på både avgas och insugssidan i flera år med olika felkoder som följd,. Fämst 2-3-2 och 2-3-1, men även 2-2-1. Dock verkar det som det funkar numera.