Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1337977
Fick påpekande på besiktningen att jag bör byta bränslefilter samt slangarna som ansluter. Slangarna är spruckna o bränslefiltret är nog aldrig bytt. Korgen som den ligger i är inte mycket kvar av så jag får svetsa ihop en ny. Filtret ligger helt löst i korgen.
Min fråga är hur får man tag i anslutningarna som skruvas in i bränslefiltret? Kan inte se hur de ser ut de är alldeles för rostiga. Så vet inte om de går att återanvända. För att få loss dom måste jag klippa slangarna och jag vill helst inte att bilen ska bli stående. Antar att bränsleslangarna på båda sidor om filtret har 8 mm invändig diameter. Klarar man sig med det och slangklämmor?
#1337988
Dom heter banjonippel och finns att köpa lite varstans. Det är väldigt vanligt att rosten "kryper" in mellan nippel och kopparpackning med läckage som följd när du monterar ihop det. Du har bara filtret där för pumpen sitter i tanken på dessa modeller så i praktiken kan du flytta filtret till ett annat ställe där det är mer skyddat. Och lättare att byta. På en del äldre Volvo sitter det i motorrummet. Räkna inte med att få ihop det första gången, det finns allt för mycket som kan krångla.
https://www.swedol.se/nippel-pr-banjo-mxpg-1004507.html
Glöm inte skruv och bricka. Bricka brukar följa med ett nytt filter
#1338120
Tack för svaret nu blir det lättare att köpa nya kopplingar. Ska bara ta reda på gängdimensioner till filtret. Sen antar jag att det är 8 mm invändig mått på bränsleslangarna. Det var en bra tanke att flytta upp filtret till motorrummet. Ska kika på det. Hoppas det finns plats för filtret i motorrummet. Kanske kan använda nån slags klammer för att fästa det.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]