Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1337411
Hej och hå ett fel har som tydligen uppstått nu efter att jag bytt till fräscht glykolvatten i bilen. Tempmätaren lever sitt eget liv liksom. Den kan fungera normalt någon dag men som idag när jag startade bilen efter att den stått ett dygn visar tempmätar nålen på halv och vi har +7 grader ute. Frågan är om de är själva givaren som spökar eller om de är instrumentklustret och tempmätaren där som spökar. Har försökt kika efter tempgivare men var sitter den? Bilen har ju stått ett tag då jag är gammal Citroën åkare så vet jag att en flaska 5/56 och spreja alla kontakter efter ett år gör mumma men de är som sagt Citroën de och där ärgar kontakterna konstant så att säga. Volvon jag har är en 960 96:a 2,5 E. Tacksam för svar då bilen inte går varm så kanske de är instrument klustret som spökar.
av rd350
#1337495
Tempgivaren sitter på termostathuset. Ganska vanligt fel att givaren lägger av eller visar fel. 5-56 är inget vidare att använda till kablar... Finns kontaktfett, lågtemperaturfett som är till ändamålet.
Användarvisningsbild
av taipen
#1337536
Okej ja då har jag tittat dåligt på termostathuset ska kolla igen. Gissade nästan att 5/56 inte är något alternativ till en Volvo men i en gammal Citroën BX gör de susen.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]