Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1337394
Börjar med att skriva att jag kommer skriva lösning, alltså inte lämna tråden olöst.
Jag ger inte heller upp, utan fortsätter till slutet.

Dåså:
Jag har släpat hem en risig 760 turbo intercooler från 1984, som jag tänkte få igång.
Bilen har stått sedan ungefär 1996.
Min gissning är för att den slutade starta, alternativt att rosten var för omfattande,
Nu är det nya tider för denna vagn.
IMG_4978.JPG
IMG_4978.JPG (794.23 KiB) Visad 1571 gånger
Jag har mekat en hel del med de här motorerna, bland annat en hiskelig historia i en traktor min dotter hade.
Finns i denna tråd, om man vill se:
viewtopic.php?t=139035

I denna bil sitter det som sagt en B23ET med Motronic styrsystem.
Alltså en box både för tändning och bränsle, inga andra externa grunkor.

Vad jag hittills gjort är att konstatera att bilen inte får gnista.

Jag tänkte beskriva hur jag gjort och få input från detta fina forum, om jag gör några tankevurpor här.

Gnista testas på följande vis:
Startkabel från minuspolen på batteriet till stiftet, som sitter i en av kablarna från fördelarlocket:
20190914_172248.jpg
20190914_172248.jpg (512.88 KiB) Visad 1571 gånger

Det bör väl vara en säker metod?
Eller finns det ännu säkrare sätt att testa gnista?
Jag har testat i flera olika tändkablar.

Jag kör en kabel från solenoidens anslutning, direkt till batteriet, detta för att utesluta att kontaktplattan i tändlåset skulle ställa till det. Det är ju inte helt okänt. (Jag har tändning på när jag testar).

När jag då kör starten, bör det ju komma en gnista? Det gör det inte.

På tändspolen är det två anslutningar 15 och 1 (+&-).
Plus har ström hela tiden, när tändningen är på, minus har ström så länge tändningen är avslagen och när jag vrider på tändningen slocknar testlampan:
20190914_172242.jpg
20190914_172242.jpg (674.32 KiB) Visad 1571 gånger
Enligt vad jag lyckats läsa mig till ska minuspolen på spolen få impuls från boxen, när motorn vrids runt.
Detta från vevaxelgivaren. DVS, när jag kör starten, bör lampan i testlampan blinka?
Har jag förstått det rätt?
Det gör den i alla fall inte.
Vevaxelgivaren är då ett förslag, men eftersom den sitter som berget, vill jag gärna veta om det är detta sätt som man kan misstänka fel på givaren?

På denna sitter det två induktiva givare ner till svänghjulet;
20190914_172302.jpg
20190914_172302.jpg (640.56 KiB) Visad 1571 gånger
Den bakre, alltså bakåt bilen, är lägesgivare och den främre är hastighetsgivare.
Som jag förstår det är det den bakre som bör ge impuls till boxen, som i sin tur ger till spolen då?
Den med lossad skruv på bilden.

Jag har en ny givare, vill bara vara lite säkrare på att detta är nästa steg.

Jag har också två identiska styrboxar med rätt nummer till bilen:
20190908_185050.jpg
20190908_185050.jpg (719.31 KiB) Visad 1571 gånger
Ingen skillnad om jag byter box.


Bilen är orörd, jag ser inga som helst tecken på att någon varit här och pillat/bytt eller trixat, allt är original, vad jag kan se.
Det enda spår jag fann av att de kanske försökt få igång den för över 20 år sedan då, är nytt fördelarlock och rotor.

Jag har också lite bilder på komponenter från grönboken, som jag fann på detta forum:
IMG_4642.jpg
IMG_4642.jpg (453.53 KiB) Visad 1571 gånger
IMG_4643.jpg
IMG_4643.jpg (571.34 KiB) Visad 1570 gånger
IMG_4644.jpg
IMG_4644.jpg (578.81 KiB) Visad 1571 gånger

Är tacksam för all input.


Ha en fin dag!

Mvh Alex
#1338291
Verkar bli en ensidig konversation, det här:-)

På´t igen idag!

Tog fram "Herr värme" som jag kallar min induktionsvärmare och lyckades nå vevaxelgivaren.
Då det inte är så mycket metall i, blev det lite fjösigt.
All värme är bra, tänkte jag.
IMG_5131.JPG
IMG_5131.JPG (950.04 KiB) Visad 1393 gånger
IMG_5132.JPG
IMG_5132.JPG (676.27 KiB) Visad 1393 gånger

Till slut fick jag den att vrida sig lite åt ett håll, sedan lite lättare och lättare.
Efter att ha hållit på i en timme med vrida, dra, smörja, svära, bända försiktigt, vrida dra, svära, och så vidare, fick jag ur den! En hel del spån på toppen.
IMG_5133.JPG
IMG_5133.JPG (292.21 KiB) Visad 1393 gånger
IMG_5136.JPG
IMG_5136.JPG (249.04 KiB) Visad 1393 gånger
I med ny och ingen gnista.
IMG_5138.JPG
IMG_5138.JPG (304.15 KiB) Visad 1393 gånger
Bytte box, ingen gnista, suck.

Som av en händelse ser jag att det sitter et relä vid tändspolen med mesiga kablar, som jag inte sett innan.
Slet bort, för det ska nog inte vara där och satte kablarna direkt på spolen, enligt schema.
IMG_5139.JPG
IMG_5139.JPG (463.18 KiB) Visad 1393 gånger
Ingen gnista.

Bytte box och jösses! Gnista!!

Bytte till andra boxen, ingen gnista.

Så troligen var det boxen från början, men även det lilla ditsatta reläet. (om jag inte förstår vad de gjort så för?)
Kanske också givaren, jag orkade inte byta tillbaka för att testa.

Nästa steg är att se om det blir bränsle och så.

Tömning av eventuell 20-årig bensin, troligen läckande slangar/bränslerör och pump/ar som inte går.

Alltid finns det något att göra, projekt "starta gammal B23ET "går vidare!


Ha en fin dag!
#1338292
Bra felsökt! När det inte finns någon möjlighet att få ut felkoder är det ju svårdiagnostiserat.
#1338308
frasse4 skrev:Bra felsökt! När det inte finns någon möjlighet att få ut felkoder är det ju svårdiagnostiserat.
Tack!

Ja, det blir som förr, liksom.

Konstigt att boxarna ger sig, det är faktiskt den tredje Volvon det varit boxfel på. Antingen "huvudbox" som den här eller tändboxar.
Detta trots att jag inte haft så många alls genom åren.

En 945 som bara tvärdog efter en omkörning. Där var det till slut både vevaxelgivaren OCH boxen som gick.
En 765 , som jag skrivit om i detta forum, som höll på att bli min död... Där var det tändbox ihop med andra fel, som ställde till det.
Och nu den här med boxras.

Fast det kanske beror på att de kommer till mig, utan att fungera liksom.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]