- sön 15 sep 2019, 11:44
#1337394
Börjar med att skriva att jag kommer skriva lösning, alltså inte lämna tråden olöst.
Jag ger inte heller upp, utan fortsätter till slutet.
Dåså:
Jag har släpat hem en risig 760 turbo intercooler från 1984, som jag tänkte få igång.
Bilen har stått sedan ungefär 1996.
Min gissning är för att den slutade starta, alternativt att rosten var för omfattande,
Nu är det nya tider för denna vagn. Jag har mekat en hel del med de här motorerna, bland annat en hiskelig historia i en traktor min dotter hade.
Finns i denna tråd, om man vill se:
viewtopic.php?t=139035
I denna bil sitter det som sagt en B23ET med Motronic styrsystem.
Alltså en box både för tändning och bränsle, inga andra externa grunkor.
Vad jag hittills gjort är att konstatera att bilen inte får gnista.
Jag tänkte beskriva hur jag gjort och få input från detta fina forum, om jag gör några tankevurpor här.
Gnista testas på följande vis:
Startkabel från minuspolen på batteriet till stiftet, som sitter i en av kablarna från fördelarlocket:
Det bör väl vara en säker metod?
Eller finns det ännu säkrare sätt att testa gnista?
Jag har testat i flera olika tändkablar.
Jag kör en kabel från solenoidens anslutning, direkt till batteriet, detta för att utesluta att kontaktplattan i tändlåset skulle ställa till det. Det är ju inte helt okänt. (Jag har tändning på när jag testar).
När jag då kör starten, bör det ju komma en gnista? Det gör det inte.
På tändspolen är det två anslutningar 15 och 1 (+&-).
Plus har ström hela tiden, när tändningen är på, minus har ström så länge tändningen är avslagen och när jag vrider på tändningen slocknar testlampan: Enligt vad jag lyckats läsa mig till ska minuspolen på spolen få impuls från boxen, när motorn vrids runt.
Detta från vevaxelgivaren. DVS, när jag kör starten, bör lampan i testlampan blinka?
Har jag förstått det rätt?
Det gör den i alla fall inte.
Vevaxelgivaren är då ett förslag, men eftersom den sitter som berget, vill jag gärna veta om det är detta sätt som man kan misstänka fel på givaren?
På denna sitter det två induktiva givare ner till svänghjulet; Den bakre, alltså bakåt bilen, är lägesgivare och den främre är hastighetsgivare.
Som jag förstår det är det den bakre som bör ge impuls till boxen, som i sin tur ger till spolen då?
Den med lossad skruv på bilden.
Jag har en ny givare, vill bara vara lite säkrare på att detta är nästa steg.
Jag har också två identiska styrboxar med rätt nummer till bilen: Ingen skillnad om jag byter box.
Bilen är orörd, jag ser inga som helst tecken på att någon varit här och pillat/bytt eller trixat, allt är original, vad jag kan se.
Det enda spår jag fann av att de kanske försökt få igång den för över 20 år sedan då, är nytt fördelarlock och rotor.
Jag har också lite bilder på komponenter från grönboken, som jag fann på detta forum:
Är tacksam för all input.
Ha en fin dag!
Mvh Alex
Jag ger inte heller upp, utan fortsätter till slutet.
Dåså:
Jag har släpat hem en risig 760 turbo intercooler från 1984, som jag tänkte få igång.
Bilen har stått sedan ungefär 1996.
Min gissning är för att den slutade starta, alternativt att rosten var för omfattande,
Nu är det nya tider för denna vagn. Jag har mekat en hel del med de här motorerna, bland annat en hiskelig historia i en traktor min dotter hade.
Finns i denna tråd, om man vill se:
viewtopic.php?t=139035
I denna bil sitter det som sagt en B23ET med Motronic styrsystem.
Alltså en box både för tändning och bränsle, inga andra externa grunkor.
Vad jag hittills gjort är att konstatera att bilen inte får gnista.
Jag tänkte beskriva hur jag gjort och få input från detta fina forum, om jag gör några tankevurpor här.
Gnista testas på följande vis:
Startkabel från minuspolen på batteriet till stiftet, som sitter i en av kablarna från fördelarlocket:
Det bör väl vara en säker metod?
Eller finns det ännu säkrare sätt att testa gnista?
Jag har testat i flera olika tändkablar.
Jag kör en kabel från solenoidens anslutning, direkt till batteriet, detta för att utesluta att kontaktplattan i tändlåset skulle ställa till det. Det är ju inte helt okänt. (Jag har tändning på när jag testar).
När jag då kör starten, bör det ju komma en gnista? Det gör det inte.
På tändspolen är det två anslutningar 15 och 1 (+&-).
Plus har ström hela tiden, när tändningen är på, minus har ström så länge tändningen är avslagen och när jag vrider på tändningen slocknar testlampan: Enligt vad jag lyckats läsa mig till ska minuspolen på spolen få impuls från boxen, när motorn vrids runt.
Detta från vevaxelgivaren. DVS, när jag kör starten, bör lampan i testlampan blinka?
Har jag förstått det rätt?
Det gör den i alla fall inte.
Vevaxelgivaren är då ett förslag, men eftersom den sitter som berget, vill jag gärna veta om det är detta sätt som man kan misstänka fel på givaren?
På denna sitter det två induktiva givare ner till svänghjulet; Den bakre, alltså bakåt bilen, är lägesgivare och den främre är hastighetsgivare.
Som jag förstår det är det den bakre som bör ge impuls till boxen, som i sin tur ger till spolen då?
Den med lossad skruv på bilden.
Jag har en ny givare, vill bara vara lite säkrare på att detta är nästa steg.
Jag har också två identiska styrboxar med rätt nummer till bilen: Ingen skillnad om jag byter box.
Bilen är orörd, jag ser inga som helst tecken på att någon varit här och pillat/bytt eller trixat, allt är original, vad jag kan se.
Det enda spår jag fann av att de kanske försökt få igång den för över 20 år sedan då, är nytt fördelarlock och rotor.
Jag har också lite bilder på komponenter från grönboken, som jag fann på detta forum:
Är tacksam för all input.
Ha en fin dag!
Mvh Alex