Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1337028
Har du dragkrok? Det kanske ligger spänning mellan några stift i släpvagnskontakten och så har korrosion gjort att det går krypströmmar mellan dem.. Jag gissar bara :-)
Det där skulle vara enkelt att felsöka med en värmekamera! Utan sådan får man väl lyfta pluskabeln från batteriet och koppla in en ampere-meter mellan den och batteripluspolen. Och sen prova rycka ut en säkring i taget tills läckströmmen försvinner. Om batteriet töms över natten så måste det vara en ganska hög ström, flera ampere. Låter nästan som om värmesits eller elbakruta är på?
av lincoln
#1337378
Tack Erik,,,Har gått igenom ock bytt el-kontakten i d- kroken,,felet kvarstår Men nu är jord-glappet till släpet åtgärdat Tack för tipset..Har forskat vidare..har problem med glödtrådsvakten med andra symtom ...kan de vara där problemet ligger..tack för din återkoppling Erik
av Erik Å
#1337445
Har svårt att tro att glödtrådsvakten skulle dra ström när lamporna är släckta. Man skulle behöva titta i ett kopplingsschema för att se hur det är kopplat.
Värt att tänka på: generatorn är alltid inkopplad till batteri+, så skulle likriktardioderna i generatorn börja läcka i backriktningen så töms batteriet. Men riktigt hur det skulle kunna påverkas av automatiskt halvljus inser jag inte..
Jag tror du behöver koppla in en ampere-meter och bekräfta att du verkligen har en läckström som första steg.
Nästa steg är att lista ut vilken väg den tar. T.ex. genom att ta ur säkringar, reläer eller lossa huvudmatningen från generatorn
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]