Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jakob78
#1334912
Hejsan! Har en Volvo 960 '95 som jag skulle vilja ha lite mer sting i. Inte slö i nuläget men det skadar ju inte, har kollat runt lite och jag verkar inte hitta några trimdelar nästan på nån sida. Är det nån som kan rådgiva vilka delar man börjar med? Chip hittade jag och kommer löda dit men vilka delar ger mest " drag " så att man inte börjar med fel delar har hört att kamaxlarna ska ge effekt dock har jag inte hittat några, hade gärna viljat ha tag på dom. Är en 2,5 liters motor. :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1334940
Tyvärr inte mycket man kan göra på en motor utan överladdning. Effekten begränsas till stor del av mängden luft som motorn kan pumpa. Du kan få igenom lite mer luft med andra kamaxlar eller genom att porta toppen exempelvis, men det kommer inte vara några stora skillnader och vara väldigt dyrt. Tror dessutom det är ont om trimdelar till 6:an. Vill du har mer effekt får du nog leta efter en turbo 960 (ovanligt) eller 940. Finns ju även 3 liters sexan...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1334956
Vad får det kosta och hur mycket kan du modifiera själv? Kammarna från 3,0 och omsvetsade grenrör från en M50 ger en del. Men att byta till en 3,0 med tillhörande boxar är en annan variant. Ett alternativ kan ju vara att slipa om kammarna och köra med lashcaps.
av Jakob78
#1338610
Runt 10000kr tänkte jag. Har ändrat lite på mig o tänkte numera montera en turbo, dock är det ju inte super lätt att få tag på ett grenrör till det😅 har hört att 2,5an ska va bra med 3,0ans vevaxel och ett par andra kolvar i🤔
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1338691
Allt beror ju på vad man är ute efter och vad det får kosta. Att byta vev och kolvar öppnar ju en del möjligheter, men det rinner iväg pengar fort. Men 2,5 som den är kan räcka en bra bit, eller så byter man till smidda vevstakar och har mer marginal på hållbarheten. Grenrör får man bygga själv elelr vara beredd på att vänta ett bra tag innan det dyker upp nåt vettigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1338799
När jag var ung fanns turbo bara på lastbilar och en del arbetsfordon, och då var det kamaxlar och plan-slipa topplock som gällde. Plana topplock ger inte mycket idag då "snedställda" ventiler ställer till det, men på min B20 motor jag hade i min PV-62 planade jag ett topplock från en - 74 B20 5,5 mm till 10,5 i kompförhållande. Det tillsammans med en "D" kamaxel från en B20E motor, dubbla Weber DCOE och en fördelar från en B18B motor fick jag en PV som gick som ett "skållat troll". Hade även en M41 överväxellåda i den så den gick betydligt fortare än vad hastighetsmätaren kunde visa
Användarvisningsbild
av lennarte
#1338810
Kom och tänka på, om man använder standard kamaxlar och ställbara kamdrev kan man ju "laborera" lite. Det är ju så att om man "ställer" kammarna "mot" varandra får man en vassare kamprofil (högre effekt vid högre varvtal) och "ställer" man kammarna "från" varandra får man ett högre vridmomentet vid lägre varvtal. Har inte provat detta har alltid bara haft en kamaxel i blocket, förutom nu på min B234F motor. Har fundera på att prova, men haft lite olika problem att få den att gå riktigt på etanol. Dock verkar den göra det nu..... 😄😄
av RMn
#1348751
Har till min 3,0 l ett exatorgrenrör 4-1, som du kan få använda som mall (säljer det inte). Togs fram till den värmlandska sportbilen Indigo, med Volvo´s 6:a . Var har du fått tag på chippet, som passar till 6:an?
av RMn
#1348752
Har till min 3,0 l ett exatorgrenrör 4-1, som du kan få använda som mall (säljer det inte). Togs fram till den värmlandska sportbilen Indigo, med Volvo´s 6:a . Var har du fått tag på chippet, som passar till 6:an?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]