Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1328235
Felet ligger på elsidan. Får ingen gnista ur fördelaren. (bakmonterad mot torpedväggen)

Tändföljd: 4-3-1-2

Har bytt:
Tändmodul
Ny Fördelare med nytt lock rotor och hallgivare (komplett enhet) har även testat en andra fördelare.
Databox under ratten

Motorn är nollad
Kamremmen sitter där den ska

Inga säkringar har gått.
Batteriet är uppladdat.
I mitt tycke bra jordade kablar från torpedväggen ner på toppen.


Tändspolen är ej bytt men ger gnista om tändstift kopplas rakt på !?
Kablar och stift är ej bytta. (Gick dock som en klocka innan den tvärdog)
Går heller ej att rulla igång (vissa tändningslås kan strula i startläget)
Varvräknaren studsar vid startförsök (hallgivare OK)

Hostar/misständer inte ens. Helt död!
Har vridit på fördelaren under startögonblick utan resultat.

Hjälp! :-) :x :-( :-o :-/
#1328340
Har du gnista från tändspolen men inte ut från fördelare ligger ju felet där. Har du köpt eftermarknadsgrejor? Det har varit stora problem med att dessa ger sig och glappar I själva locket tidigare.

Jag bytte själv fördelarlock på min 940 för 2 år sedan Biltema och det höll bara 2 veckor...
#1328409
Beställde dock en helt ny fördelare med rotor och lock färdigmonterad i ett stycke, sprillans nytt ifrån en bilskrot. Inte Biltema mig veteligen, har som sagt även provat en annan original fördelare, dock tillsammans med mitt nyköpta fördelarlock. :x
#1334999
har nu även plockat över en fördelare ifrån en fungerande bil, men det fungerade inte heller.

Om tändmodulen är trasig, bryter den innan eller efter tändspolen?

Hur svårt ska det vara att få igång denna typen av bil :P

Synd att skrota då den är riktigt fin.
#1335127
Har du kollat att rotorn snurrar när du försöker starta om du inte har fördelarlocket på? Tändmodulen sitter på lågspänningssidan, det är den som jordar spolen för att ge gnista. Så har du gnista med ett tändstift direkt på spolen ligger nog inte felet i tändmodulen.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]