Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kvamen
#1327256
Hej! Tomgången ligger på 600 och pendlar upp till 800 och ibland ner till 500, vad är normalt att ligga på i varv? Har rengjort tomgångsventilen och upptäckte då att när jag tog bort slangen mellan ventilen och luftburen så dog den direkt ska det vara så?
av kvamen
#1327343
Olay! Men är det normalt att den vandrar också, känns lite ostadigt men. Kanske kan ha och göra med ett gammalt soppa filter också?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1327756
Det är många olika "system" som ska "samverka" för att de ska fungera. Tomgången ska inte "vandra" utan ska ligga still på samma varvtal. Detta varvtal går inte att justera utan är allt annat Ok så är tomgången också Ok. Vad menar du med "när jag tog bort slangen mellan ventilen och luftburen så dog den"
Användarvisningsbild
av lennarte
#1328138
sicnarf skrev:Han tog bort slangen mellan tomgångsmotorn och luftburken.
Är det luftfiltret han menar då, undrade eftersom på in 740 är där ingen slang mellan luftfiltret och tomgångsmotorn. Den sitter i slangen vid gasspjället. Sitter slangen i lufiltret bör inte motorn stanna, därför min fråga.
av kvamen
#1328721
Slangen sitter på röret mellan luftfilter och spjällhuset och när jag drar lös den slangen från "luftburken/röret" så dör motorn direkt! Sätter jag ett tillbaka den så går den som vanligt igen. Såg någon på Youtube som drog lös den slangen och så fortsatte motorn att gå! Därav min fundering kring det!

Edit: slangen jag drog lös från luftburken går till tomgångsventilen/motorn!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1328813
Lossar du den slangen försvinner ju allt flöde genom LMM, sedan om datorn hinner slå över till closed-loop innan motorn stannar kan nog variera lite

Är det gamla tänddelar?
av kvamen
#1328961
Oklart hur gamla dom är, tycker tändkablar samt fördelare ser hyffsat nya ut, tändstift nybytta. Sitter ingen bakre ljuddämpare på bara ett rör kan det påverka tomgången?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]