Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1326721
Hej!

Idag rök remmen till generatorn och för att byta den måste remmen till AC-kompressorn bort. Jag har lossat de två skruvar som sitter i nederkant av kompressorn och justeringsskruven men den sitter som berget. Min fråga är om någon varit med om samma och hur ni i så fall löste det?

Tack på förhand!

/Andreas
#1326759
Är inte exakt "uppdaterad" på just din modell, men på min är det samma remm(ar) till servostyrningen och AC-kompressorn och där lossar jag skruvarna till servostyrningen för att få loss remmarna. AC-kompressorn är fast på "min" motor.
#1327083
ApgAndersson skrev:Ska testa det! Det borde inte vara någon risk att axeln till kompressorn eller hjulet påverkas?
Inte om du inte använder verktyg direkt på remhjulet. Dock kan du passa på att snurra på det och "känna" så det rullar lätt, tyst och inte är glapp. Om du har ett bladmått kan du även mäta slitaget på friktionskopplingen. Är inte riktigt lätt att justera, men det kan vara bra att veta hur slitet det är. Kan tyvärr inte måttet det ska vara, men över en mm är för mycket
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]