Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
#1324901
Min bränslemätare är kass, jag har hittat en på skroten som jag tagit hem (hoppas den funkar :-) )men jag är osäker på om det bara är att byta (mätarhuset är samma märke). Tänkte inte på att kolla vilket nummer mätarhuset hade på skroten. Jag vet att det måste vara samma nummer om man byter hela huset men frågan är om det spelar någon roll om man bara byter mätaren?
Någon här som vet?
av sicnarf
#1324975
Det går bra att endast byta bränslemätaren i hela instrument huset. Men det är inte säkert det löser ditt problem. Det kan vara olika saker som gör att mätaren ej funkar.
Användarvisningsbild
av freak1
#1324979
Jag har läst på något forum att man delar kontaktstycket till givaren och slår å tändningen, går mätaren till tom tank så är mätaren kass, går mätaren till full tank så är det givaren som är kass. Hoppas detta stämmer men det ger sig i helgen när jag byter mätare (hoppas denna funkar :-P ). Återkommer med besked.
Användarvisningsbild
av freak1
#1325029
Detta hitta jag på volvosweden`s forum: Ett tips är att dra ur kontakten i skuffen som går till brensle pumpen och bränsle givaren när du dragit ur den så pröva vrida nyckeln till läge 2 och kolla om mätaren visar full tank gör den det så är det armaturen som är paj, Annars är det tankmätaren.
Användarvisningsbild
av freak1
#1325111
Jaha, detta blev ju inte alls bra. Tankmätaren jag fick tag på ser helt annorlunda ut med dioder, motstånd och andra pryttlar som sitter där men samma skruvmönster att sätta dit den med. Har tittat på lödningar på min trasiga och de ser bra ut. Vågar man chansa på att byta ändå? Vad kan hända, kortis/brand eller funkar den helt enkelt inte om den inte lirar med instrumentet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1325118
Det finns ju 2 olika mätarhus till våra bilar, sedan finns en "gräns" vid före eller efter -89 års modell. Jag har lite dålig koll på detta så jag kan inte ge mer information om vad och när och vilka som passar var. Själva tankarmaturen skiljer också vid denna tid (kanske något tidigare) så den visar "tvärt om". Alltså visar den full tank om du jordar den ena modellen så var den tom tank på den andra. Snurrigt??? Det är bara förnamnet.... :x . Sedan efter -90 (-91?) Är det ett helt annat mätarhus
Användarvisningsbild
av freak1
#1325187
Har ju inte berättat vilken årsmodell det är -96. Jag har "stolpar" mellan siffrorna och det hade mätaren jag tog tankmätaren från också tog därför för givet att det är samma mätarhus.
Användarvisningsbild
av freak1
#1325487
Vad hände här DrOdde? Vad har din bil med min tankmätare att göra :P ?
S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]