- mån 01 jul 2019, 17:44
#1324345
Får hög tomgång på min 940 -95 ibland. Felkod 3-1-1.
3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.
Har inga problem med hastighetsmätaren alls. Problemet uppstår när det blir ett litet glapp i bakaxeln. EX när man bara släpper gasen för att låta den bromsa in själv med motorn eller när man ska växla upp eller ner och "glappet" inträffar men inte alla gånger. Har haft detta fel på alla mina 940 bilar. Funderar om det har något med ringen som givaren ska läsa av hamnat i något ogynnsamt läge och givaren får frispel. Nuvarande bil har gått 15 000 mil medans dom andra har gått 40 000 mil. Att man skulle tappa signal till hastighetsmätaren under 8 sekunder skulle synas direkt. Finns det andra felkällor?
Kan det vara lastsignalen som ställer till det och felet ligger i LMM eller spjällägesgivaren alt. tomgångsventilen?
3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.
Har inga problem med hastighetsmätaren alls. Problemet uppstår när det blir ett litet glapp i bakaxeln. EX när man bara släpper gasen för att låta den bromsa in själv med motorn eller när man ska växla upp eller ner och "glappet" inträffar men inte alla gånger. Har haft detta fel på alla mina 940 bilar. Funderar om det har något med ringen som givaren ska läsa av hamnat i något ogynnsamt läge och givaren får frispel. Nuvarande bil har gått 15 000 mil medans dom andra har gått 40 000 mil. Att man skulle tappa signal till hastighetsmätaren under 8 sekunder skulle synas direkt. Finns det andra felkällor?
Kan det vara lastsignalen som ställer till det och felet ligger i LMM eller spjällägesgivaren alt. tomgångsventilen?