Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fire
#1324345
Får hög tomgång på min 940 -95 ibland. Felkod 3-1-1.

3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.


Har inga problem med hastighetsmätaren alls. Problemet uppstår när det blir ett litet glapp i bakaxeln. EX när man bara släpper gasen för att låta den bromsa in själv med motorn eller när man ska växla upp eller ner och "glappet" inträffar men inte alla gånger. Har haft detta fel på alla mina 940 bilar. Funderar om det har något med ringen som givaren ska läsa av hamnat i något ogynnsamt läge och givaren får frispel. Nuvarande bil har gått 15 000 mil medans dom andra har gått 40 000 mil. Att man skulle tappa signal till hastighetsmätaren under 8 sekunder skulle synas direkt. Finns det andra felkällor?
Kan det vara lastsignalen som ställer till det och felet ligger i LMM eller spjällägesgivaren alt. tomgångsventilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324367
Vad det egentliga felet är vet jag inte, men hastighetssignalen till motorstyrningen kommer inte från bakaxeln (jo, inderekt gör den ju det) utan kommer från hastighetsmätaren. Det är samma signal som är till ABS, farthållare m.m. Så felet är någonstans i hastighetsmätaren, efter signalen till själva hastighetsmätningen. Eller fel på vägen till insprutningsboxen, du har ju redan skrivit svaret kanske. Kolla jordningen till hastighetsmätaren. Signalen till boxen jordas ju också någonstans, många av dessa signal jord jordas i bränslerailsens fastsättning i insuget. Även om dom ser bra ut kan set vara fel mellan kabel och kabelsko, lödning rekommenderas
Det är 2 st kabar från givaren i bakaxeln, en brun en 2-färgad. Om den bruna ärgat sönder (hade det felet på min 745) så fungerar hastighetsmätaren, men min ABS fungerade inte alltid. Jag har bara felkoder från tänd och bränsleboxen så jag fick felsöka på gammalt vis, och det tog lite tid då jag då var ganska "grön" på detta med elektronik i bilar (körde en 144 -72 fram till 2008) men sedan (omkring) 2011 har jag haft en väl fungerande ABS :-D
av Fire
#1324371
Ok, då ska jag kolla alla jordpunkter till att börja med. Med tanke på att 740 har stora problem med sina hastighetsmätare där det brukar vara några kondensatorer som jävlas? Brukar det vara ett problem på 940? Kan det i så fall påverka mitt fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1324375
Det är det mätarhus som kom till -90 års modell (samma som 940 hade sedan) som det är/var problem med, men vad jag vet va det bar dom första åren det var problem. Min 745 är en -88B och har original mätarhus (snart 50000 mil). Vet inte riktigt hur långt den gått för väg och trippmätaren gav upp vid 41500min för ett antal år sedan, men hastigheten visar den :-)
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]