Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1323523
Kollade igår databoxarna på min 945-97. Följande nummer står på bränsleboxen: 9179343001 och under numret står 965. På kablageklumpen till boxen sitter en fabrikslapp där det står följande nummer: 9128947-005. Både här i Forumet och även i Bildelsbasen har jag läst att slutsiffran för 940-97 är 977 eller 984. googlade ”mina” ovannämnda siffror hittade inte ett ord på svenska, bara ett par hänvisningar på engelska som jag inte hängde med. Vad är det som är rätt eller fel? Varifrån kommer siffrorna på bränsleboxen? Tittade på tändboxen och såg siffran 7, brukar inte vara en bokstav? Passar på att be om förklaring angående luftmassamätaren: Såg en variant med en tunn ”pinne” i mitten och en annan med glödtråd i mitten. Hur fungerar LMM? Ser man inuti om den är trasig?
#1323536
Bredvid den etikett du har läst på bränsleboxen ska det finnas en till som det står Bosch på och ett nummer som börjar på 0 280 … och det är dem 3 sista i det numret man brukar gå efter för enkelhets skull. Din bränslebox är av numret du fått fram en -984. Samma sak på tändboxen, där ska det också finnas en etikett det står Bosch på och ett nummer som börjar med 0.

Vad gäller LMM kan man grovt dela in dem 2 grupper: den ena har en tunn tråd i mitten som värms upp och så mäts det hur mycket den tråden svalnar av luften som går förbi. "pinnen" som du skriver är en bimetall som värms och kan mäts fram luftflödet på det viset. Oavsett typ så går det generellt inte att se om den är dålig eller inte om inget uppenbart brunnit av eller spruckit.
#1323544
Tackar så mycket Marlboroman, Menar du att det ska finnas ett etikett till på boxen? eller på kablaget? Tyckte jag såg bara en etikett, skall naturligtvis kolla igen! men fortfarande vet jag inte, som jag skrev, vad slutsiffra 001 på boxen 005 på kablaget kommer ifrån. Och varför står det 965 på boxen? Kan det vara så att boxen är bytt till en 965-box?
#1323586
DSC_0128.JPG
DSC_0128.JPG (68.09 KiB) Visad 2608 gånger
Så ser etiketten ut på min 962-box till bränslet. På min tändbox sitter en sån etikett på också fast med andra nummer på såklart.

Numren som slutar på 001 och 005 är Volvos reservdelsnummer. Så det är ju fortfarande dem 3 sista siffrorna i numret som på bilden börjar med 0 280 ... som är det intressanta. Alla annat är volvos nummer, serienummer, firmwarenummer och andra tillverkningsnummer.
#1323701
Tack igen Marlboroman, alldeles riktigt som du skrev: Det finns en etikett till gömd bakom metall"bältet" som är runt boxen, såg bara yttersta kanten på etiketten, skulle aldrig ha vetat om du inte skrev det, tack!, men jag kunde inte läsa den då jag inte visste hur jag ska lossa "bältet" då dess ändar är ihopsatta med en sorts skruv jag aldrig ha sett tidigare, på min sida där jag tittar på boxen ser "skruvens ände ut som en spetsig kula, på den andra sida åt motorhållet kände jag med fingrarna, kund inte avgöra om det en skåra för en flat mejsel, mörkt och trångt och hade inte heller en kort mejsel om det nu är en mejsel som skall användas. Får vara tacksam för dina förklaringar :-)
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]