Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1322985
Hej!

Har införskaffat mig en Volvo 745 från 1992 med b230f motor.
I början gick bilen fint vid start men nu på senaste tiden så får startmotorn gå ganska länge innan bilen hoppar igång. Desutom så går knappt tomgången alls vid start utan det tar en liten stund innan den går upp igen.

Den hoppar igång som normalt om man startar direkt efter man stannat motorn (om den är varm) men om bilen står still i 15 minuter så är den lika besvärlig vid start även fast motorn fortfarande är någorlunda varm.
Är ganska ny med Volvo motorer så skulle gärna ta lite råd på vad som bör felsökas/bytas.

Tack! Mvh. Adrian
#1335052
Kan inte ge några säkra svar, men det kan vara kylvätsketempgivaren till styrboxen som är trasig (finns en givare till tempmätaren och en till styrboxen för bränslesystemet). Med tanke på att den är trög att starta när det är kall, men inte när den är varm. Angående tomgången så kan det vara dåliga signaler från gasspjällgivaren som gör att tomgången inte är som den ska. Jag har en 945-91 som tomgången var ofta väldigt låg eller alldeles för hög. Inga felkoder kom fram. Jag chansade och bytte gasspjällgivaren från en skrotad 240. Kollade att det var exakt likadan på numret. Problemet löste sig och nu går den bra på tomgång igen. Mvh Tobias

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]