Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1321378
Rivit allt nu. Slangar till vacuumklockor och allt ser OK ut. Men något som förbryllar mig är att när jag vrider på ratten för att styra luftflödet klickar det ibland, ibland inte. Funderar på om det finns något RELÄ som kan spöka och som inte gör som man säger till det.
En annan grej är att när tändningen är avslagen och man har fläkten i läge auto så går fläkten bara igång när man sätter luftreglaget i läge defroster, men det kanske är så det ska funka.
Jag lurar också på vad Frasse menar för vred man ska använda för att styra om luften manuellt.
#1321446
På min 745-a är allt till ventilationen vacuumstyrt, utom friskluften in. Det sitter ett spjäll som blandar friskluft med uppvärmd luft, ju högre inställning på värmereglaget desto mindre kall luft utifrån. Detta spjäll styrs med vajer från värmereglaget, tror inte det är samma på ECC eftersom det saknas manuellt reglage för värmen (du väljer temperatur med vred)
#1321826
Gåtan verkar slutligen vara löst. Det sitter en manick till höger under fläkten och handskfacket, nåt relä-aktigt som det klickar i när jag petar på elkopplingarna. I vissa lägen funkar det utmärkt att byta luftflödet.
Slangarna till vacuumklockorna går ur manicken. Återstår så frågan om det går att fixa glappet eller om det går att få tag i en ny och byta rubbet. Fortsättning följer......
#1322001
Yippie! Nu funkar det!! Det var några lödningar på vacuumstyrningen till AC:n som spruckit. En lödpenna och luftflödet gör som jag vill igen. Tur det, för styrningen hade gått ur sortimentet.
Tack för support!
#1322015
Bra jobbat med felsökningen, dåliga lösningar är inte helt ovanligt i 700/900-serien efter 20+ år

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]