Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frufugge
#1318128
Hej,
Jag har en volvo 744 88b från 88, den e svårstartad och man lär trycka gaspedalen i botten för att den ska gå i gång. Jag har bytt kallstartventilen och tändstift men fortfarande svårstartad varm som kall, vet någon vad de beror på???
Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1318139
Är det en soppa pump i tanken och en utanför kan det bli svårstartat samt driftstörningar kan förekomma vid lågre bränsle nivå i tanken. Blir bättre med full tank. Detta
är bara som jag hört. Lennart kommer säkert in här o svarar bättre på frågan. Såna här grejor med 740 brukar vara hans grej.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1318146
Då måste jag ju svara :-) :-)
Kallstartventilen (finns inte på alla modeller) är en exta spridare som sprutar i extra bränsle vid start i kallt väder (under -12-15°). Du kan kolla om det finns felkoder, kan vara tempmätaren till motorstyrningen som strular. Som skrivits ovan bli det problem under halv tank om inte tankpumpen fungerar
Användarvisningsbild
av Frufugge
#1318290
Okej tack för svaren, men en ytterligare fråga, vart siter tempmätaren till motorstyrningen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1318367
Frufugge skrev:Okej tack för svaren, men en ytterligare fråga, vart siter tempmätaren till motorstyrningen?
Den sitter i topplocket undet insuget ungefär vid 3-ans cylinder. Det sitter en knacksensor i närheten med exakt samma kontaktstycke så förväxla dom inte om du har bort båda. Knacksensorn sitter i blocket och ska inte röras. Det är 2 smala flatstift i givaren, tempgivaren för motor temperaturen sitter längre fram på motorn och har runda stift.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen