- ons 22 maj 2019, 14:56
#1317840
Hej! Jag har ett mystiskt tomgångsproblem.
VOLVO 940 SE 1993 B230FB
Vid uppstart (kall motor) så går den precis som den ska på 600-700rpm.
När motorn börjar bli varm har tomgången höjts till ca 1000-1100rpm.
Och om jag varmkör ordentligt (läs några fullgas-accelerationer och över 3500rpm på några rakor) så har jag efter ca 20-30 minuter en tomgång på 1500-1600rpm.
-Hittar ingenstans den drar tjuvluft.
-Har bytt tomgångsventil.
-Har justerat in spjällägesgivaren med bladmått enligt instruktioner från internet efter bästa förmåga.
-Har bytt temperatursensor
-Gasvajer-rullen har inte hängt sig men om jag rycker lite i den några millimeter fram och tillbaka så låter det i vissa lägen som att tomgången är på väg ner, men liksom tar omtag direkt och lägger sig på sina ca 1500-1600rpm igen.
Någon som kan ha en aning om vad fenomenet beror på och hur jag får ordning på det?
Mvh Sebastian Abelsson
VOLVO 940 SE 1993 B230FB
Vid uppstart (kall motor) så går den precis som den ska på 600-700rpm.
När motorn börjar bli varm har tomgången höjts till ca 1000-1100rpm.
Och om jag varmkör ordentligt (läs några fullgas-accelerationer och över 3500rpm på några rakor) så har jag efter ca 20-30 minuter en tomgång på 1500-1600rpm.
-Hittar ingenstans den drar tjuvluft.
-Har bytt tomgångsventil.
-Har justerat in spjällägesgivaren med bladmått enligt instruktioner från internet efter bästa förmåga.
-Har bytt temperatursensor
-Gasvajer-rullen har inte hängt sig men om jag rycker lite i den några millimeter fram och tillbaka så låter det i vissa lägen som att tomgången är på väg ner, men liksom tar omtag direkt och lägger sig på sina ca 1500-1600rpm igen.
Någon som kan ha en aning om vad fenomenet beror på och hur jag får ordning på det?
Mvh Sebastian Abelsson