Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zetec
#1317840
Hej! Jag har ett mystiskt tomgångsproblem.
VOLVO 940 SE 1993 B230FB
Vid uppstart (kall motor) så går den precis som den ska på 600-700rpm.

När motorn börjar bli varm har tomgången höjts till ca 1000-1100rpm.

Och om jag varmkör ordentligt (läs några fullgas-accelerationer och över 3500rpm på några rakor) så har jag efter ca 20-30 minuter en tomgång på 1500-1600rpm.

-Hittar ingenstans den drar tjuvluft.
-Har bytt tomgångsventil.
-Har justerat in spjällägesgivaren med bladmått enligt instruktioner från internet efter bästa förmåga.
-Har bytt temperatursensor
-Gasvajer-rullen har inte hängt sig men om jag rycker lite i den några millimeter fram och tillbaka så låter det i vissa lägen som att tomgången är på väg ner, men liksom tar omtag direkt och lägger sig på sina ca 1500-1600rpm igen.

Någon som kan ha en aning om vad fenomenet beror på och hur jag får ordning på det?

Mvh Sebastian Abelsson
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317878
Som jag skrev nyligen i en annan tråd, kläm ihop en av slangarna till eller från tomgångsmotorn. Motorn ska då "dö" eller i alla fall gå ner ordentligt i varv (3-400 varv). Gör den inte det så tar den in luft någon annanstans (gasspjället??). Normalt tomgångsvarv på B230F är 900 varv. På B234F är det 850 varv, har svårt att tänka mig att B230FB skulle ha så mycket lägre. Kan inte kolla det just nu tyvärr.
av hejpådig7777Volvo
#1318327
Det kan vara gasspjällgivaren som är trasig och ger dåliga signaler på tomgångslast. Jag bytte min på min 945-91 och nu går den bra på tomgång. Mvh Tobias
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]