Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1317718
Hej hej
Min bil som är en 740gl b230f 1987 går ojämnt när man gasar på då den är kall. När den går på tomgång och man gasar på lite rejält så bluddrar den till och går efter det upp i varv, den river inte till så som jag tycker den borde göra. När bilen blivit varm så kan man gasa på utan problem. Saker jag har bytt är dessa:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Bränslefilter
Oljefilter
Har även använt motorrengöring och bränslesystemsrengöring.
Soppan är inte gammal så kan inte vara det. Testade att koppla bort luftmassemätaren när bilen var igång och då gick han sämre så är förmodligen inte den heller som är problemet. Vad tror ni det kan vara?
#1320079
Tänk på att när motorn är kall fungerar inte all elektronik, t.ex Lambdasonden "startar" inte förrän den bli varm. Tändspole och Hallgivare är sådant som kan vara "värmekänsligt", även slutsteget. Men det brukar i.f.s "krångla" mer när de blir varmt . Det går inte att mäta sig fram sådana fel och det hade i detta fall inte hjälpt med felkodsdosa. Så min fundering, hur länge "bråkar" motorn? Ofta är det just tändelar som strular vid kall motor. Kan vara så enkelt som avstånden på tändstiften. Kollat på kontaktstycket på knacksensor och temp.givare så dom inte är skiftade? Kablarna till blå temp.givare ska vara svart och grå.
Kom just på att det tändsystem (EZ-117K) som sitter i din bil har kan ha vakuumslang mellan insuget och tändboxen. Den är nog numera ganska gammal, så kolla om den är hel. Tändboxen sitten under plastskyddet ovanför gaspedalen (ungefär).

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]