Sida 1 av 1
Byta bakaxel
Postat: lör 18 maj 2019, 09:55
av zetec
Jag har en diff som sagt upp sig på min 940 SE B230FB 1993.
Jag har förstått att det är lika bra att byta hel bakaxel.
Jag har räknat fram att jag har utväxling 3,54 nu.
Jag har ABS och vill att den ska fungera, och vill att hastighetsmätaren ska fungera.
Kan jag köpa vad för axel som helst eller vad ska jag ha?
Re: Byta bakaxel
Postat: lör 18 maj 2019, 19:02
av lennarte
I modellskiftet -88/-89 ändrades antalet kuggar som styr hastighetsmätaren och ABS-en. Så skaffar du en bakaxel från -89 och frammåt så funkar det. Det som skiljer på dessa är utväxlingen och om det är diffbroms eller inte. Har för mig att just SE modellen var som standard utrustad med diffbroms. För hastighetsmätaren spelar det ingen roll vilken utväxling du har eftersom signalen tas direkt från bakaxeln. Det var när man tog signalen från växellådan (vajer) man fick ha rätt utväxling bak.
Re: Byta bakaxel
Postat: sön 19 maj 2019, 01:32
av zetec
Tusen Tack för den redogörelsen. Då förstår jag det.
Vilken utväxling rekommenderas då om jag har möjligheten att välja?
Och hur ligger det till med ämnet ABS : Måste jag köpa en axel med ABS för att få det att fungera?
Re: Byta bakaxel
Postat: mån 20 maj 2019, 20:12
av lennarte
Det är samma bakaxel (och givare) antingen det är ABS eller inte. 3,54 är nog en "lagom vanlig" utväxling, bilar med automatlåda brukar ha lägre (3:31) och "herrgårdsvagnar" kan ha högre (3:73). Jag har en 745 med 159 hk och 4-växlad låda med overdrive och 3:54 i bakaxeln så det beror på både motor och växellåda vilken utväxling det är
Re: Byta bakaxel
Postat: ons 22 maj 2019, 14:46
av zetec
Stort Tack!
Då ska jag försöka få tag i en axel från en 940 av årsmodell 89 eller nyare så ska alltså både hastighetsmätare och ABS hoppa igång och fungera som det ska om jag lyckas med operationen :)
Re: Byta bakaxel
Postat: tor 23 maj 2019, 07:26
av lennarte
Funkar med 740 också, 940 kom -91. Dom är mekaniskt mer eller mindre identiska