- ons 15 maj 2019, 00:01
#1316486
Hej
Lustigt fel uppstod idag. Som tur var stod kan vid en backe när det upptäcktes så jag kunde rulla igång och köra hem (40 mil).
Startmotorn stendöd, solenoiden drar inte ens.
Provade att ansluta en tråd från plus till stiftet på solenoiden, bara smågristrar lite och hörs ett svagt klick ibland. Byglade mellan batterimatningen och startmotorn, men den gick ej runt, bara smågnistrar.
Provade med startkablar direkt från minus till generatorn, och plus direkt både på solenoid och motor, utan resultat.
Så skumt. Normalt brukar väl antingen solenoiden rostat ihop eller startmotorn slutat funka, tex pga utslitna kol. Men att bägge lägger av samtidigt kan ju bara inte ske, så då undrar jag vad tusan som kan ha hänt? Hur ser det ut internt i dessa apparater med minus till solenoid och borst?
Nån som varit med om liknande?
Mätt upp nu när jag kommit hem, batteriet är frächt. Inget spänningsfall på plusmatningen och lika så full kontakt (0 ohm) mellan minus och startmotorns hölje.
Lustigt fel uppstod idag. Som tur var stod kan vid en backe när det upptäcktes så jag kunde rulla igång och köra hem (40 mil).
Startmotorn stendöd, solenoiden drar inte ens.
Provade att ansluta en tråd från plus till stiftet på solenoiden, bara smågristrar lite och hörs ett svagt klick ibland. Byglade mellan batterimatningen och startmotorn, men den gick ej runt, bara smågnistrar.
Provade med startkablar direkt från minus till generatorn, och plus direkt både på solenoid och motor, utan resultat.
Så skumt. Normalt brukar väl antingen solenoiden rostat ihop eller startmotorn slutat funka, tex pga utslitna kol. Men att bägge lägger av samtidigt kan ju bara inte ske, så då undrar jag vad tusan som kan ha hänt? Hur ser det ut internt i dessa apparater med minus till solenoid och borst?
Nån som varit med om liknande?
Mätt upp nu när jag kommit hem, batteriet är frächt. Inget spänningsfall på plusmatningen och lika så full kontakt (0 ohm) mellan minus och startmotorns hölje.