Sida 1 av 1
Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 15:58
av Volvo745ltt
Jag har en ny undring Kvad händer om man har en Tändspole Som E till volvo 140/240 o sätter på den till en volvo 745ltt
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 16:36
av lennarte
En tändspole är en tändspole oavsett vilken bil den kommer från. Men, det skiljer på om det är förkopplingsmotstånd eller inte på kabeln till 15 på tändspolen. På tändspole med motstånd är det en 9V tändspole. Är inte säker på om någon Volvo haft det, men det var vanligt på tyska bilar (Bosch också) på den tiden det var brytare.
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 17:09
av Volvo745ltt
lennarte skrev: ↑tis 14 maj 2019, 16:36
En tändspole är en tändspole oavsett vilken bil den kommer från. Men, det skiljer på om det är förkopplingsmotstånd eller inte på kabeln till 15 på tändspolen. På tändspole med motstånd är det en 9V tändspole. Är inte säker på om någon Volvo haft det, men det var vanligt på tyska bilar (Bosch också) på den tiden det var brytare.
Men va kan symtomerna va
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 19:31
av sicnarf
Beg tändspole kostar 100 kr till 200 kr max. Varför chansar du?
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 19:32
av sicnarf
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 21:30
av Rådlös
Jo, Volvo har haft förkopplingsmotstånd. Här är en bild som visar det:
[img][/
Add description tändsystem rev.jpg (49.25 KiB) Visad 2299 gånger
img]
Bilden är ur en "piratverkstadshandbok". Den visar tändsystemet i en 240 och en 260 (på samma gång!!!) Man har ritat två motstånd, som bara 260 hade. Men bara ritat fyra tändstift!!!
Någon sakkunnig och välinformerad har berättat för mig att det är ett tämligen tidigt tändsystem, men ändå elektroniskt brytarlöst.
Re: Fel tändspole
Postat: tis 14 maj 2019, 22:31
av lennarte
Rådlös skrev:Jo, Volvo har haft förkopplingsmotstånd. Här är en bild som visar det
Joo, på brytarlöst fanns det, men eftersom TS skrev "
volvo 140/240" Så "tänkte" jag brytarsystem. Och där kommer jag inte ihåg att det fanns förkopplingsmotstånd. Möjligt att dom 4 -cyl. Insprutningsmotorerna hade det (dom var inte vanliga då), PRV motorn med insprutning hade det (där var förgasare ovanligt).