Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo745ltt
#1316116
Hej Jag undrar om orginal Bränslepump funkar när man Lagt i en B230fk motor i en 745 Och Biltema stift Va kan va Symtomerna Om de ej funkar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1316122
Alla pumpar är samma om det är LH bränslesystem och pumpen är monterad under bilen. Senare FK hade pumpen monterad i tanken, vet ej om den var kraftigare. Alla ska hålla c:a 3 kg tryck och kunna ge c:a 220 l /tim. Jag har monterat Biltemas "044" pump på min 745 med B234F motor som går på E85, men det var för att originalpumpen "skrek" så förtvivlat när jag höjde trycket över 6 kg. Jag har senare bytt till större spridare (Saabs "röda") och kör men ungefär original bränsletryck så jag hade nog inte behövt byta pump trots motorn drar c:a 30 % mer bränsle.
Jag har kört i flera år på Biltemas tändstift utan problem, det är viktigare att få rätt värmetal på stiften än att få "rätt" fabrikat. Sista bytet för någon vecka sedan (Bosch, motsvarande Volvo original från VParts) verkar funka också, hittills. För några år sedan körde jag på NGK (enligt rek.listan), men fick byta till hårdare (kallare) stift då. Men sedan funkade det också
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo745ltt
#1316124
För de e så att den startar ej direkt Som den ska utan måste Köra pumparna efter varje start försök typ 4till8 gånger innan den startar
av Volvo745ltt
#1316149
lennarte skrev: mån 13 maj 2019, 09:13 Alla pumpar är samma om det är LH bränslesystem och pumpen är monterad under bilen. Senare FK hade pumpen monterad i tanken, vet ej om den var kraftigare. Alla ska hålla c:a 3 kg tryck och kunna ge c:a 220 l /tim. Jag har monterat Biltemas "044" pump på min 745 med B234F motor som går på E85, men det var för att originalpumpen "skrek" så förtvivlat när jag höjde trycket över 6 kg. Jag har senare bytt till större spridare (Saabs "röda") och kör men ungefär original bränsletryck så jag hade nog inte behövt byta pump trots motorn drar c:a 30 % mer bränsle.
Jag har kört i flera år på Biltemas tändstift utan problem, det är viktigare att få rätt värmetal på stiften än att få "rätt" fabrikat. Sista bytet för någon vecka sedan (Bosch, motsvarande Volvo original från VParts) verkar funka också, hittills. För några år sedan körde jag på NGK (enligt rek.listan), men fick byta till hårdare (kallare) stift då. Men sedan funkade det också
Mm
av SmygIG
#1319918
Första å sista gången jag använde biltema stift så startade inte ens 240:n. Till slut jämförde jag gnistan mellan de gammla å biltemas. Biltemas gav i stort sätt ingen gnista.
Så då åkte de i soporna å jag har aldrig köpt stift eller liknande på biltema igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1320087
SmygIG skrev:Så då åkte de i soporna å jag har aldrig köpt stift eller liknande på biltema igen.
Kollade du elektrådavståndet på dom? Tillverkaren sätter ett mått, biltillverkarna kan ha ett annat. Kört i flera år på Biltemas tändstift utan problem. Min 745-a (B234F motor) gick t.o.m bättre på Brisk tändstift 19 än på rekommenderat NGK. Frugan Passat 1,8T är halvvägs in i tredje omgången stift från Biltema (Premium+), brukar byta efter 6 -8000 mil (VW rekommenderar 10000 mil)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1320108
Volvo745ltt skrev:För de e så att den startar ej direkt Som den ska utan måste Köra pumparna efter varje start försök typ 4till8 gånger innan den startar
Hade du rätt kabelhärva för motorn i bilen eller har du bytt ut den? Har du provat att dra kablar direkt till pumpen för att tvinga den att gå hela tiden?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]