Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1315800
Min hastighetsmätare och trippmätare vägrar att fungera vid kallstart. Efter att jag har kört en sträcka med bilen så hoppar den igång och trilskas inte mer under dagen.

Något som jag har märkt är att den ibland hoppar igång när man bankar på instrumentpanelen. Men nu har det mer gått över till att den bestämmer själv när den vill fungera.

Oftast så fungerar farthållaren även om hastighetsmätaren krånglar. Men när hastighetsmätaren abrupt börjar strula under längre sträckor så reagerar farthållaren på detta. Det verkar tyda på att den tar signal både från varvräknaren och från hastighetsmätaren.

Eftersom att både tripp/väg-mätaren och hastighetsmätaren krånglar så drar ju jag en slutsats att det borde vara givaren som krånglar.

Symtom:
När den väl börjar fungera så kan den visa +/-90km/h när jag egentligen ligger i +/-100km/h.
Eller så hoppar den upp till +/- min hastighet och direkt därefter faller den ner till 0km/h eller 30-50km/h. Så brukar den kunna hålla på ett tag tills den fungerar helt och fullt.

Är det givaren eller mätaren det är fel på? Vill gärna ha svar från folk som har kunskaper om detta. Inga gissningar tack..

[Uppdatering ca 2 år senare]
Det var i mäterhuset felet låg. Lämnade in den för omlödning hos en äldre herre i Örebro. Efter detta fungerade hastighetsmätaren galant.
Förmodligen så var det kallödningar eller liknande som ställde till problem vid svalare temperaturer.
Senast redigerad av 6 Figgeferrum, redigerad totalt 0 gång.
#1315869
Jag hade samma på min 745 -88B. Efter ett tag tröttnade jag och plockade ut och isär mätarhuset. Kom dock på att det var alldeles för många lödningar i flera lager så jag satte ihop och monterade tillbaka mätarhuset. Dock smorde jag alla kopplingsställen med lite fett. Det är 4 - 5 år sedan och den har fungerat sedan dess. Dock slutade vägmätaren och trippmätaren att fungera ett tag efter men jag har en gammal mobiltelefon (utan SIM-kort) med en lämplig app i för att hålla koll på milen (dålig funktion på bränslemätaren)
Nyare modeller har en annan typ av mätarhus med andra typer av problem (läckande kondensatorer). Det var som nog värst på -90- -92 års modell, men -93 har ju samma mätarhus (har jag för mig) så det kan vara kondensator fel. Om det hjälper att "banka" på den kan det kanske inte vara kondensatorer tycker jag.
#1316408
jesper13 skrev:om ABS funkar brukar givaren vara ok. Det kan vara idé att kolla så kablaget mellan givaren på bakaxeln och kaross är ok.
Jag hade en perfekt fungerande hastighetsmätare men ingen fungerande ABS. Fick samma råd som du ger och kollade därför allt annat innan jag hittade felet. Det var en (av två) kablar i kontaktstycket till givaren som ärgat av. Köpte en beg. kabelhärva (mellan givaren och en kopplingsdosan under klädseln på vänster innerskärm bak) och sedan ha det funkat. Senare strulade hastighetsmätaren, som jag skrev om ovan. Men de är en annan sak.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen