Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LarsLäckage
#1315479
Hej!

Håller på och byter allt i bromsväg på min Volvo 740 1987. När jag nu kommer till frambromsarna märker jag att bromsskivor och nav sitter ihop.

Jag har Bendix ok och skivan stämmer bra överens med 14" bromsskivor men det luriga är att på alla dessa står det att dom passar till girling.

Ska jag ha bromsskivor med nav till Bendix verkar det vara 15" som gäller.

Så min fundering är. Köper jag girling 14" ändå eller köper jag 15" skivorna som passar till Bendix?

Jag har mätt skivan som sitter nu och den stämmer med 14" girling. Alltså 2625.

Vilka problem kan jag stöta på om jag går från 14" till 15"?

Hälsningar,

Lars
Användarvisningsbild
av lennarte
#1315505
Har skivorna samma ytterdiameter och navhöjd bör det inte vara problem. När det står 14" eller 15" är det storleken på fälgarna som menas. Tidiga 740 har som standard 14" fälgar men omkring 1988 monterades det större bromsar även på GL modellerna och då fick dom också som "standard" 15" fälgar. 760 och turbomodellerna har hela tiden haft 15", även "min" GLT 16V har större bromsar som original och 15" fälgar
Om du monterar en skiva som är avsedd för en bil som har 15" fälgar original så är dessa skivor större i diameter så du måste byta bromsok också
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]